Neuromarketing helpt bij vinden personeel

Neuromarketing helpt bij vinden personeel

Neuromarketing helpt bij vinden personeel

Effectus HR brengt oude en nieuwe technieken samen in werving

Effectus HR won vorig jaar met glans de Jonge Ondernemersprijs (JOP) van Noord-Nederland. Met hulp van innovatieve technieken als data-driven-recruitment en neuromarketing helpt het nog jonge bedrijf ondernemingen en organisaties met hun zoektocht naar medewerkers voor moeilijk invulbare vacatures zoals een gespecialiseerde ict-er, process-engineer of tandarts.

NOORDZ BRANDED

“Wij onderscheiden ons door gebruik te maken van het zogenaamde AIDA-model”, legt Nienke Spoor, consultant bij Effectus uit. “Dit staat voor ‘Attention’, ‘Interest’, ‘Desire’, ‘Action’. Facebook is bijvoorbeeld minder geschikt om sollicitaties te werven, maar is uitstekend te gebruiken om ‘Attention’ te creëren. Daarentegen is Linkedin meer voor ‘Interest’  en ‘Desire’. We benaderen kandidaten via dit medium persoonlijk en leggen uit waarom een bedrijf en een bepaalde functie interessant zijn.”

Google Analytics en andere externe databronnen helpen de medewerkers van Effectus HR nog meer gedetailleerde informatie over sollicitanten te verzamelen. “Wij kunnen het verschil in het aantal sollicitaties op een bepaalde tekst voor een vacature in Amsterdam ten opzichte van Oost-Groningen meten.”

ECOstyle

Het familiebedrijf ECOstyle uit Oosterwolde weet uit eigen ervaring dat de geavanceerde werkwijze van Effectus HR  ook echt werkt. “Afgelopen is ons team in Nederland met 17 nieuwe medewerkers gegroeid om aan de steeds grotere vraag naar producten zoals ecologische en milieuvriendelijke meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen, diervoeder en dierverzorgingsproducten, te kunnen voldoen. Bij zes moeilijk invulbare vacatures heeft Effectus HR ons kunnen helpen”, zegt Francisca Smeenge, verantwoordelijk voor HR bij ECOstyle.

ECOstyle, dat twee jaar geleden verhuisde van Appelscha naar een duurzaam architectonisch bedrijfspand in Oosterwolde, is er in de loop van de jaren achtergekomen dat het niet eenvoudig is voor alle vacatures de juiste medewerkers te vinden. “Voor een bedrijf als het onze wat sterk groeit en continue in ontwikkeling is, zoeken we gekwalificeerde mensen die mee helpen bouwen en flexibel zijn in hun aanpak’, zegt Smeenge. “Aan de ene kant vragen wij een manager die strategisch opereert maar die tegelijk ook meedenkt en meewerkt in de ontwikkeling van verpakkingen of het schrijven van nieuwsbrieven.”

Om de juiste mensen te vinden besloot ECOstyle de hulp in te roepen van het recruitmentbureau Effectus HR. “De werkwijze van het bedrijf spreekt ons aan”, zegt Francisca Smeenge. ” Ze zijn erin gespecialiseerd hulp te bieden bij het vinden van personeel voor de meest moeilijk te vervullen vacatures. Ze gebruiken hiervoor moderne meettechnieken (o.a. Google Analytics, Jobfeed, Linkedin) en zetten online marketing in met aantrekkelijke teksten om het bereik van de vacature te vergroten.”

Trademarketeer

Onlangs nog hielp Effectus HR bij het vinden van een trademarketeer. “De reguliere manier van adverteren leverde niets op, omdat maar heel weinig mensen in Nederland hierin zijn gespecialiseerd”, zegt directeur Jeanine Zwart van ECOstyle. “De trademarketeer moet in staat zijn de markt te analyseren en te vertalen naar de producten van ECOstyle. Hij kan adviseren verpakkingen aan te passen of te onderzoeken of we bij een ander keten onze producten kunnen afzetten. Het mooie is dat wij onze trademarketeer vrij snel hebben kunnen vinden met hulp van Effectus HR.”

Geplaatst op: 21 maart 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *