Tokio 2020: De Spelen van de waterstof

Tokio 2020: De Spelen van de waterstof

Tokio 2020: De Spelen van de waterstof

Als we Japan mogen geloven, worden de Olympische Spelen van 2020 in Tokio de Spelen van de waterstof. Wat zijn de plannen van het Aziatische land rondom het grootste sportevenement ter wereld?

Het is maart 2011 wanneer een zeebeving en de daaropvolgende tsunami aan de oostkust van Japan het begin zijn van ernstige problemen rond kerncentrale Fukushima. Het groeit uit tot één van de grootste nucleaire rampen in de geschiedenis. In de omgeving rond de kerncentrale komt radioactief materiaal terecht. De ramp versterkt het beeld van velen dat Japan volop inzet op kernenergie.

Dat beeld lijkt niet terecht. Sterker nog, Japan is juist één van de meest ondernemende landen op het gebied van duurzame energie. Vooral met zonne- en windenergie zetten de Japanners al grote stappen. Wat betreft de eerste mag het land zich zelfs rekenen tot één van de grootmachten ter wereld. Middels de naderende Olympische Spelen in hoofdstad Tokio wil Japan zich nóg verder onderscheiden.

Olympisch dorp

Japan is vooral van plan om zich te gaan profileren als het land dat voorop loopt in het gebruik van waterstof. Het Land van de Rijzende Zon zet richting de Olympische Spelen vol in op deze hernieuwbare bron.

De bouw van het Olympisch dorp is misschien wel het meest aansprekende project dat op de rol staat. Het dorp, waar tijdens de Spelen ruim 17.000 atleten en andere gasten gaan verblijven, moet uiteindelijk worden omgetoverd tot ‘waterstofstad’. De organisatie van het sportevenement wil de accommodaties, sportlocaties en horeca in het dorp via waterstofenergie voorzien van elektriciteit en warm water.

Er lijkt bewust te zijn gekozen om te spreken van een ‘waterstofstad’, in plaats van een dorp. De Japanners hebben namelijk het ambitieuze plan om van het dorp na de Spelen een milieuvriendelijke stad te maken. Na de sluiting van het evenement moeten 10.000 inwoners van Tokio hun intrek nemen in de stad, die dan draait op een waterstofsysteem.

Tankstations en brandstofcelbussen

Japan wil daarnaast ook een landelijk net van waterstoftankstations. Tegen 2020 moeten er zo’n 35 van dit soort tankstations uit de grond gestampt zijn. Vooralsnog voornamelijk in de buurt van de sportstadions en het Olympisch dorp. De reden voor deze tankstations laat zich bijna raden: automerken Toyota en Honda lieten al weten dat ze vóór de Olympische Spelen van start gaan, minstens 6000 waterstofauto’s op de Japanse wegen te willen. De tankstations moeten ze op de weg te houden.

Tokio is ook van plan om honderd brandstofcelbussen in gebruik nemen. Autofabrikant Toyota – ook hoofdsponsor van de Spelen – maakte recentelijk bekend deze brandstofbussen te gaan bouwen. Deze innovatieve bus draagt de naam Sora: Sky, Ocean, River en Air. Dat moet het groene karakter van het vervoersmiddel duidelijk maken. De eerste taak? De atleten vervoeren tussen het dorp, de stadions en andere locaties waar sportwedstrijden worden gehouden.

Toyota wil het sportevenement gebruiken om zijn brandstofcel- technologie te promoten en zich opnieuw te profileren: als hét ecologische automerk. Ook het land grijpt de Spelen aan om zich op een positieve wijze aan de wereld te tonen. Het is een goede kans om te pronken met de nieuwste technologieën en het vervoerssysteem van Tokio op te waarderen.

Waterstofmaatschappij

De Olympische Spelen zijn voor Japan pas het begin. De plannen zijn er om een samenleving die gebaseerd is op waterstofenergie te bevorderen en zo in de toekomst een ‘waterstofmaatschappij’ tot stand te brengen. In 2025 zouden er 100.000 waterstofvoertuigen en 80 tankstations werkend moeten zijn.

Het zijn ambitieuze plannen, maar het is niet de eerste keer dat Japan de Spelen aangrijpt om structurele verbeteringen aan te brengen in het land. Om de Olympische Spelen van 1964 te organiseren, lanceerde het land de Tokaido Shinkansen bullet train, een ontwikkeling die een revolutie in het nationale transport veroorzaakte. Wat dat betreft staat er iets moois te wachten.


Dit artikel verscheen op donderdag 8 februari 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Jasper de Vries (Journalist)

Jasper de Vries (Journalist)

Geplaatst op: 22 februari 2018

[GA TERUG]

Er is 1 reactie:

De Bondt Bernardine

Saturday 9 March 2019 om 14:52

nu nog de rest van de wereld !

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.