Almanapp bouwt Tinder voor congressen

Almanapp bouwt Tinder voor congressen

Almanapp bouwt Tinder voor congressen

Een gemiddelde app kost ongeveer tussen de 10 en 25.000 euro. Wie dat niet zomaar in het laatje heeft liggen, kan terecht bij het Groningse Almanapp van Bas Krijgsman en Djurre de Boer. In 2013 begonnen met een digitale almanak voor hun studentenvereniging Vindicat. Inmiddels veel meer dan dat: ze bieden al vanaf 500 euro sjablonen voor apps. Krijgsman vertelt.

Wat doet jullie bedrijf?

„Wij maken templates voor apps. Bij Vindicat ontwikkelden we in korte tijd een goedlopende app. Toen klopte de andere grote Groningse vereniging, Albertus Magnus, bij ons aan. Met onze app heb je alles onder je duim: het bestuur kan ermee communiceren, leden kunnen zich opgeven voor een etentje op de kroeg of geld op hun bierpas zetten.

Maar, op dit moment zijn we vooral bezig met een dochteronderneming: EventInsight. Dit is een app waarmee congressen deelnemers met elkaar in contact kunnen brengen. Een soort Tinder eigenlijk. De app vertelt een gebruiker op een congres is bijvoorbeeld: ‘ga met die gebruiker een kopje koffie drinken’. Het stimuleert netwerken. Op die manier krijgen organisatoren inzicht in hoeveel mensen elkaar spreken op zo’n dag. Daarnaast halen deelnemers zo het maximale uit hun dag.”

Loopt het naar verwachting?

„Jazeker. Al liep het wat betreft verenigingen niet zoals verwacht. We zaten vrij snel aan ons plafond. Verenigingen zoals we die in Nederland kennen zijn vrij uniek. In de rest van Europa – laat staan de rest van de wereld – kennen ze het fenomeen studentenvereniging niet. Daarom zijn we op zoek gegaan naar nieuwe markten. Die vonden we in apps voor congressen en vakbeurzen.”

Wat zijn de grootste obstakels voor jullie bedrijf?

„Dat was zonder meer het vinden van een grote markt. Toen keken we verder waar ons sjabloon het beste in te zetten was: in welke wereld is er ook behoefte aan een mobiele app? Zo kwamen we uit bij de congressen. En dat loopt goed.”

Wanneer is de grote doorbraak?

„Die lijkt er nu te zijn! Al kun je dat nooit met zekerheid zeggen, natuurlijk. We hebben een planning gemaakt tot juli, maar alles loopt sneller dan verwacht. We staan op steeds meer beurzen. En dat blijft zich ook uitbreiden. Als het goed is, gaat het alleen maar beter.”

Fotografie: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 8 februari 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Geplaatst op: 15 februari 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.