De 7 hardnekkige fabels over waterstof

De 7 hardnekkige fabels over waterstof

De 7 hardnekkige fabels over waterstof

Waterstof is in 2018 een van de meest spraakmakende alternatieve energie- bronnen. Ook in Noord-Nederland wordt het gezien als een goed alternatief voor aardgas. Zowel in vervoer, door waterstof brandstofcellen, als in huishoudens. Toch is niet iedereen gerust. Ad van Wijk, kernlid van de Noordelijke Innovation Board en hoogleraar toekomstige energiesystemen aan de TU Delft, licht zeven vooroordelen over waterstof toe.

Fabel 1
Waterstof is explosief

„Nee”, zegt professor Van Wijk, „waterstof is van zichzelf niet explosief. Als het in de lucht komt, zegt het niet zomaar ‘boem’. Het is wel brandbaar, net zoals aardgas. Maar het brandt pas als het in de juiste verhoudingen met zuurstof wordt gemengd. Vervolgens moet er nog een vlam bij”, licht hij toe. „Omdat het brandbaar is moet je er natuurlijk wel voorzichtig mee omgaan. Daarom zijn goede gebruiksvoorschriften, net zoals die er ook voor aardgas zijn, belangrijk.”

Fabel 2
Waterstofauto’s zijn rijdende bommen

Volgens sommigen zouden waterstofauto’s, die zijn voorzien van een waterstoftank onder hoge druk, net rijdende bommen zijn. Als tijdens een ongeluk een gat in de tank ontstaat, dan ontploft de auto voor je het doorhebt. „Ook hier geldt dat waterstof niet uit zichzelf explodeert en er een vlam nodig is voor waterstof brandt”, zegt Van Wijk.

Stel dat er inderdaad een vlam bij de kapotte tank komt? „Dan is de kans het grootst dat de vlam door de waterstofstroom als een kaars wordt uitgeblazen”, licht hij toe. „Waterstof is het lichtste element, ook lichter dan zuurstof, daardoor stijgt het meteen op. De druk is bovendien zo hoog, dat het naar buiten zou spuiten. Een vlam zou dan worden meegezogen door de stroom waterstof en daardoor worden uitgeblazen. Net zo goed als een sterke windstroom een kaars dooft.”

Wel stelt Van Wijk dat het huidige ontwerp van auto’s moet worden aan gepast om gevaar te voorkomen. „Bijvoorbeeld het holle ontwerp van kuipstoeltjes.” Bij een ongeluk zou de auto zo kunnen komen te liggen, dat waterstof zich onder de stoelen verzamelt en niet weg kan. „Er moet geen ruimte zijn waar het gas zich kan verzamelen en het waterstofgas moet kunnen ontsnappen.” Volgens Van Wijk is de perceptie dat benzine veiliger is. „Maar als benzine uit een tank lekt, stroomt het over de grond. Houd daar een vlam bij en het brandt. Waterstof stijgt meteen op. Het gaat zo de lucht in, waardoor het veiliger is.”

Fabel 3
Van waterstof worden bommen gemaakt, dus het blijft gevaarlijk

„Om van waterstof een bom te maken, moeten twee waterstofkernen samengebracht worden en fuseren”, zegt Van Wijk. „Dat samensmelten gebeurt alleen als er heel veel energie vrijkomt. In een waterstofbom wordt de energie opgewekt doordat er eerst een kleine atoombom afgaat.” Zonder de hoeveelheid energie die uit de atoombom vrijkomt, zullen de waterstofkernen niet fuseren. „Dezelfde reactie in een auto, in gasleidingen of in het bewerkingsproces is onwaarschijnlijk. Daar komt gewoonweg niet genoeg energie voor vrij.”

Fabel 4
Waterstof is een broeikasgas

„Waterstof is geen broeikasgas”, zegt Van Wijk. „Als waterstof in de atmosfeer terecht komt, verandert het weer in waterdamp. Het waterstofgas reageert met de zuurstof, waardoor het weer water wordt. Het blijft in de lucht hangen als waterdamp.”

Fabel 5
Waterstof is per definitie een duurzame energiebron

„Alleen als de productiemethode ook groen is”, zegt Van Wijk. „Het grootste gedeelte van de waterstof wordt nu nog gemaakt met behulp van fossiele brandstoffen. Het wordt gewonnen uit aardgas of uit water. Om het uit water te winnen is veel energie nodig. Als die energie wordt opgewekt door kolen of gas, is de winning van waterstof niet duurzaam. Waterstof is pas echt duurzaam als het wordt gewonnen uit water en de benodigde energie wordt opgewekt uit zonne- of windenergie.”

Fabel 6
Om waterstof in huishoudens te gebruiken, moet nieuwe infrastructuur worden gebouwd

„Dat klopt niet helemaal”, zegt Van Wijk. „Dezelfde infrastructuur die nu ligt voor het gebruik van aardgas, kan met enkele aanpassingen ook worden gebruikt voor waterstof. De pijpleidingen moeten wel een beetje worden aangepast, maar dat is te doen. Alleen als er nieuwe verbindingen gemaakt moeten worden, is ook daadwerkelijk nieuwe infrastructuur nodig. In de huizen zelf moeten voornamelijk de branders van de ketels en de fornuizen worden aangepast, die hebben iets grotere gaatjes nodig waar het gas uitkomt.”

Fabel 7
Huishoudens kunnen alleen van waterstof worden voorzien, als de hele stad in één keer het gasnet aanpast

Ook een misverstand, meent Van Wijk. „Steden kunnen het gasnetwerk en de huishoudens heel goed gestructureerd en gefaseerd over laten gaan op waterstof in plaats van aardgas.” Als voorbeeld noemt hij de Britse stad Leeds. Daar ligt een plan klaar om de gehele stad, wijk voor wijk, aan te passen op het gebruik van waterstof in plaats van aardgas. „Het is heel goed mogelijk om een wijk, of zelfs een aantal straten, op waterstof aan te passen terwijl de rest van de stad nog op aardgas functioneert.”

Illustratie: Job van der Molen


Dit artikel verscheen op donderdag 8 februari 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Geplaatst op: 13 februari 2018

[GA TERUG]

Er zijn 6 reactie(s):

Duran

Tuesday 3 April 2018 om 15:26

In tegenstelling tot aardgas is waterstof niet toxisch!

Dirk hofman

Monday 19 March 2018 om 10:27

Dus dat windmolens duurzaam zijn, is niet helemaal waar

Dirk Hofman

Monday 19 March 2018 om 10:25

Er hoort nog een fabel bij over één van deze zeven fabels. Duurzame energie wordt verkregen door windmolens welke zijn voorzien van neodymimium magneten. Deze stof wordt verkregen uit een grondstof wat dmv veel energie en vervuiling vervaardigd wordt in afganistan.het afval wordt in een groot meer gedumpt.tergroote van provincie Groningen en Friesland.dit dumpen gaat continu door.er loopt ook een dijkbewaking van tientallen mensen op die dijken zodat er geen kinderen over de korst gaan lopen,die zich op het vervuilde meer vormt. https://youtu.be/t_UdqZdFr-w

David

Saturday 17 February 2018 om 11:39

En de calorische waarde van dat waterstofgas? Is die niet veel lager dan van aardgas?

Kees Pulles

Thursday 15 February 2018 om 15:50

Qua strekking goed verhaal waarmee ik het eens ben. Alleen moet de branderpoort of de gaatjes in een branderdek juist kleiner worden (om inslag te voorkomen).

Cees Bakker

Thursday 15 February 2018 om 10:51

Blij met dit informerende artikel. Goed nieuws gelukkig.

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *