De visnetten worden binnengehaald

De visnetten worden binnengehaald

De visnetten worden binnengehaald

We kunnen weer lachen met zijn allen: 2018 zou wel eens een topjaar voor Noord-Nederland kunnen worden. En dat heeft niet alleen met de sterk aantrekkende economie te maken.

Als de voortekenen niet bedriegen, wordt dit jaar er één om te onthouden voor ondernemend Noord-Nederland. De seinen staan op groen, hoor je vaak. Vorig jaar was het jaar waarin we echt de crisis te boven lijken te zijn gekomen. Toen ging het eigenlijk al hartstikke goed. Het was een jaar waarin de hengels zijn uitgegooid. Heel wat daarvan werden ook al ingehaald. Maar de dikste vissen worden in 2018 aan land gebracht.

„Het zou maar zo kunnen dat we over een aantal jaren terugkijken en kunnen constateren dat 2018 een schakeljaar was”, denkt Marco Smit. Hij is bestuurder van de Economic Board Groningen, die een pot van bijna 100 miljoen te verdelen heeft om ondernemerschap en werkgelegenheid in Noord-Groningen te stimuleren. „2018 is het schakeljaar voor projecten die ervoor zorgen dat het gebied écht weer in de lift gezet wordt.”

Acquisitie van grote partijen

Dat is geen praatje voor de vaak. De Board ziet aan alle kanten dat ondernemers het zien zitten in het gebied dat vooral in het nieuws is vanwege het trillen der Aarde. „Het is tweeledig. Sociaal gezien hebben de bevingen een enorme impact op het gebied, zeker ook weer na Zeerijp laatst. Maar ik constateer dat het ondernemerschap dat los kan zien. De aanvragen voor kredieten die we binnenkrijgen groeien als nooit tevoren. Dat zegt alles over het vertrouwen dat ondernemers weer hebben.”

Belangrijk voor dat vertrouwen is de groei van de economie in Nederland. Maar zeker óók de acquisitie van grote partijen van buiten ons landsdeel. Staalbedrijf Van Merksteijn dat naar de Eemshaven komt bijvoorbeeld. Goed voor 275 directe en minstens zoveel indirecte banen. De cijfers van het havenschap Groningen Seaports zijn sowieso reden voor optimisme. Het aantal kavels dat in Eemshaven en Delfzijl aan nieuwe partijen werd uitgegeven belooft veel goeds.

Smit: „De interesse van bedrijven buiten ons gebied is sowieso groot. Niet alleen de heel grote jongens zien kansen, ook de wat kleinere. Wij kunnen die ondernemingen kredieten bieden in de vorm van het GROEIfonds. En dat loopt echt storm.”

‘Klappers’

Datzelfde merkt ook NOM (Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij)-directeur Siem Jansen. „Als ik zie wat we nu in de pijplijn hebben, daar word je bepaald vrolijk van. Er is een investeringsbereidheid in het Noorden die we jaren niet meer gezien hebben. Want vergeet niet dat iedereen die bij de NOM, maar ook bij andere geldschieters aanklopt, zelf ook fors investeert.”

Jansen voorspelt dat er in 2018 een paar ‘klappers’ aankomen voor Noord-Nederland. „We hebben een aantal heel mooie potjes op het vuur. Je wilt natuurlijk weten welke, maar dat kan ik pas zeggen als het honderd procent rond is. Ik heb er alle vertrouwen in dat we het later dit jaar bekend kunnen maken in ieder geval.”

De NOM merkt een verschil tussen nu en de afgelopen jaren van herstel. „Toen namen de investeringen ook al toe. Dat waren in veel gevallen relatief kleine bedragen. We zijn nu in een fase gekomen waarin ook echt grote investeringen weer gedaan worden.”

TopDutch

Dat die grote investeringen in het verschiet liggen heeft zoals gezegd veel met de hoogconjunctuur te maken. Maar niet alles. Een deel van de verklaring is dat bedrijvig Noord-Nederland een gezamenlijke megafoon heeft gevonden. Een wens van jaren, nu eindelijk gerealiseerd in de vorm van TopDutch.

„We hebben een torenhoge ambitie om Noord-Nederland vooruit te helpen op economisch gebied”, zegt Gerard de Boer, eigenaar van het Groningse marketingbureau Initio en mede-aanzwengelaar van TopDutch. „Heel Noord-Nederland positioneren als één groot, uniek gebied. Dat is in wezen wat we doen. En dat werpt serieus vruchten af.”

TopDutch ontstond toen er een kans leek te zijn om Tesla naar Noord-Nederland te halen. „Eén tweetje van Elon Musk was de aanleiding. En nu, een jaar later, zie je hoe dat een hele mentaliteitsverandering teweeg brengt in het Noorden. Ondernemers, onderwijs en overheid slaan de handen ineen en denken over de grenzen heen. Dát is wat het succes verklaart. We zijn nog bezig met twee, drie grote acquisities. Grote bedrijven van buiten die zich hier willen vestigen. Niet in Groningen, Friesland of Drenthe, maar in Noord-Nederland. In dit jaar staat ons veel te gebeuren. Let maar op.”

Culturele Hoofdstad van Europa

Als je het over 2018 als topjaar hebt, is Friesland een logische richting om naar te kijken. Daar wordt het feest rond Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa volgende week afgetrapt. Het gaat over cultuur uiteraard, maar in wezen is het culturele jaar van veel meer betekenis. Niet in de laatste plaats vanwege de ondernemerskansen die er liggen.

Jan van Erve is als Hoofd Partnerschip en Commercie belast met die spin-off. Die er ongetwijfeld zal zijn. „Dat denk ík niet alleen,maar de ondernemers ook. Dat blijkt uit het aantal leden dat onze Club 2018 al heeft. Meer dan 400 ondernemers hebben er geld in gestoken. Dat doen ze zonder meer uit betrokkenheid bij wat er in de provincie gebeurt. Maar zeker ook omdat ze denken dat het een goede investering is. Ze zien kansen om te ondernemen.”

Mooi is dat de sponsors van het programma rond het culturele jaar lang niet alleen uit Friesland komen. „Het Leeuwarder Ondernemersfonds heeft een duidelijk lokaal belang. Maar ING en Arriva zijn ook hoofdsponsors. Dit evenement heeft een veel grotere impact dan op deze provincie alleen. Ondernemers in heel Noord-Nederland gaan er iets van merken. En daarbuiten ook. Friesland staat op de kaart van individuen die een leuk weekendje weg willen. Maar ook op het vizier van ondernemers die erheen komen en de kansen zien. Die blijven niet in Friesland. Die komen ook naar Groningen en Drenthe, naar Noord-Nederland dus. En dus is dit voor al die ondernemers in de drie provincies een kans die ze moeten aangrijpen.”

Eén groot gevaar

En dan is het zaak om 2018 geen uitzondering te laten zijn, maar het begin van een bestendige groei. Precies waar veel fondsen, instituten, boards en maatschappijen mee bezig zijn. En ondernemers per definitie. In 2018 gaat veel geld naar het op vaart brengen van de groene revolutie, bijvoorbeeld. Waterstoftechnologie in Delfzijl, groene chemie in Emmen, energie uit water in Friesland, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Dit jaar wordt het jaar waarin veel van die projecten op stoom raken. En waar Noord-Nederland de jaren erna vol van gaat profiteren.

Is het dan alleen maar halleluja? Bijna wel. Maar we moeten niet weglopen voor één groot gevaar. Marco Smit: „Misschien komt in de loop van het jaar het moment waarop we denken: gaat dit niet iets te goed en snel? Nu al zie je dat technisch personeel moeilijk te vinden is. Het is geweldig om hard te groeien, veel werkgelegenheid te creëren, maar dan moeten er wel mensen zijn die het werk kunnen doen. Daarom is het bedrijfsleven nu al bezig met het onderwijs samen te werken. Om dat risico aan ons eigen succes te verlagen.”

Foto: Pepijn van den Broek


Dit artikel verscheen op donderdag 18 januari 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 2 februari 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *