Hoe blijft de mens mens?

Hoe blijft de mens mens?

Hoe blijft de mens mens?

De Hype Cycle van Gartner vertelt over de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Drie noordelijke ondernemers vertellen aan de hand van deze voorspellende curve over de nabije toekomst.

Peter Groen
Van Turtle Creations (specialist in 3Dprintng) in Assen.

„Ik zie dat 4Dprinting nog een lange weg heeft te gaan. Klopt ook wel, haast niemand weet wat het is. Vraag je vijf mensen wat het is dan krijg je vijf verschillende antwoorden. Het is net als quantum computing. Het is er nog niet, ja op een petrischaal in het lab. Het moet allemaal nog wat worden en daarna moet een commercieel bedrijf het oppakken. Neem de blockchain. Zelfs nu geldt nog de vraag wat we ermee kunnen.

(tekst gaat door onder de afbeelding)

Ik zie op de Hype Cycle ook dat 3Dprinting er al niet meer op staat. Dat zou betekenen dat er volop mee geproduceerd wordt, maar dat is niet zo. Ik denk dat het in de buurt van virtual reality moet staan. Veel bedrijven weten nog echt niet wat ze ermee kunnen en het is nog steeds niet zo dat het qua kosten aantrekkelijk is grote hoeveelheden te produceren. Het gaat steeds om de bruikbaarheid van een ontwikkeling, een product. Neem de telefoon. Die heeft geweldige ontwikkelingen doorgemaakt, maar taal is nog steeds een probleem voor de smartphone. Via kunstmatige intelligentie en deep learning begrijpt-­ie wel steeds beter wat je bedoelt en daarna krijg je nieuwe ontwikkelingen.

‘Een rem op de ontwikkeling is er ook: wetgeving en verzekering’

Maar een rem op ontwikkelingen is er ook. Neem wetgeving en verzekeringen. Men is nu druk bezig met de wetgeving rond de zelfrijdende auto en als dat rond is, zullen er bijvoorbeeld verzekeraars bereid moeten worden gevonden om die auto’s in een stad – waar veel meer mensen rondlopen – te verzekeren. Daar gaan dus nog wel jaren over heen.”

Mendel Bouman
Veelzijdig ondernemer, stuurt startups aan Indietopia (games) en Indiestad, noemt zichzelf ‘entreprenerd’.

„Een toekomstbeeld roept ook angstbeelden op. Neem de auto. Die werd ook gezien als een duivelse machine. Dat viel eerst wel mee, maar nu hebben we het ook vaak over de CO2 en de ongelukken. Tegelijk heeft de auto ons ook veel vrijheid verschaft.

In de Hype Cycle staan veel nieuwe ontwikkelingen. Van sommige duurt het wel tien jaar voor ze er zijn, maar op het eind hebben ze veel meer impact dan we nu denken.

‘De auto werd aanvankelijk ook gezien als een duivelse machine’

Veel ontwikkelingen zijn er al, zoals augmented reality (AR). Nu gaat het via de bril of telefoon. Over vijf jaar is er misschien wel een chip in het visuele deel van je hersenen waarmee je het zichtbaar kunt maken. Dan hoef je geen lastig apparaat meer te dragen. Dat levert natuurlijk ethische bezwaren op, want kan een bedrijf bij het personeel afdwingen zo’n chip te plaatsen? Ik heb zelf liever een telefoon in plaats van een chip in het hoofd.

Het is absoluut interessant wat er gebeurt. Maar elke ontwikkeling heeft twee kanten. Het maakt bij sommige ontwikkelingen uit of een Trump of een Obama aan de macht is, of iemand met zijn vingers bij de knop voor de atoombom zit of niet. Toch, met veel technieken kun je goede dingen doen. Een les uit het verleden is dat techniek meer goed dan slecht doet.”

Maaike van der Post
Zelfstandig ondernemer in design, strategie en storytelling, facilitator Startup Weekends, Friezin in Groningen.

„Wat is het effect van al deze ontwikkelingen? Eén ding is zeker: ze komen heel snel op ons af. Hoe past de educatie zich aan en hoe blijft de mens mens? Ik ben van beide kanten, van de techniek en van het sociale. Het gaat erom hoe we de wereld voorbereiden op wat er gaat komen. Hoe leiden we bijvoorbeeld ouderen op zodat die er ook effectief mee aan de slag kunnen? Het onderwijs kan het niet bijbenen. Kinderen en jongeren worden nu voorbereid op een wereld die straks niet meer bestaat.

De mindset moet veranderen. Diploma’s worden minder belangrijk. Het gaat meer om wat past en wat je kunt. Het wordt veel meer een leven lang leren. Het onderwijs moet ondernemender en experimenteler, anders krijg je volgzame mensen. En zo bereid je mensen niet voor op de wereld van de Hype Cycle.

‘Er komt nu een generatie aan die niet weet hoe de wereld er straks uitziet’

Als ik naar de Hype Cycle kijk, over twee tot vijf jaar zullen we al met veel van die ontwikkelingen te maken hebben. Het gaat door. Je werk verandert, banen verdwijnen.

Niet alleen ouderen zullen er problemen mee hebben. Ik ben 26 en moet ook veel schakelen. Onze generatie heeft een hoog ambitieniveau, maar vergis je niet, onze generatie heeft nooit problemen gekend. We hebben een heel stabiele opvoeding gekend en dan kom je in de echte wereld waar alles anders blijkt. Dat is lastig.

Er komt nu een generatie aan die niet eens weet hoe de wereld er straks uit ziet. Dat moeten ze zelf invullen en dat gaat psychische problemen opleveren. We moeten nadenken over hoe we ellende kunnen voorkomen. De mensen moeten zelf initiatief nemen, de verandering zal niet vanuit een organisatie komen.”

Foto: Pepijn van den Broek


Dit artikel verscheen op donderdag 18 januari 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Bouke Nielsen (Journalist)

Bouke Nielsen (Journalist)

Geplaatst op: 29 januari 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *