Etiketten EDNN krijgen kleur op topsnelheid

Etiketten EDNN krijgen kleur op topsnelheid

Etiketten EDNN krijgen kleur op topsnelheid

Zo’n product dat je dagelijks in grote aantallen tegenkomt, maar nooit gedachten aan wijt. Ze zijn er gewoon, etiketten. Op elk pakje in de supermarkt, soms wel drie per stuk. Op dozen, flessen, zakken, verzin het maar. En aardig wat van die etiketten die dagelijks door je vingers glijden, rollen in Hoogeveen bij Etikettendrukkerij Noord-Nederland (EDNN) van de band. Letterlijk.

De Etikettendrukkerij Noord-Nederland (EDNN) is een bedrijfsnaam die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat. Twaalf jaar al is dat precies wat het Hoogeveense bedrijf doet. Al komt daarin aanstonds verandering. ,,We hebben een machine gekocht die kan drukken én printen. Daarmee zijn we de eerste in Nederland’’, vertelt algemeen directeur Vincent Belksma. Dat heeft grote voordelen. ,,Zeker kleinere series etiketten kun je vaak beter printen. Dat kost minder papier en minder tijd, omdat je niet steeds de clichés hoeft te verwisselen. Dat stelt ons in staat nóg sneller te leveren en nog flexibeler te zijn.’’

Voedingsindustrie

Belksma zit bijna drie jaar op de bok van de onderneming die werd opgericht door Gert Talen. ,,Ik kende het bedrijf al van toen ik nog bij de ING werkte. Van de maakindustrie ben ik sowieso fan, maar toen ik hier rondliep wist ik al: als ik de kans krijg…’’

De drukmachines zijn ook indrukwekkend. Met een vaartje van tegen de 4000 meter per uur schieten papierrollen met lijm en folie door de rollen. Elke rol brengt een eigen kleur aan, totdat de laatste machine de rollen stanst en snijdt. ,,Hoeveel? We drukken jaarlijks tussen de 6 en 7 miljoen vierkante meter.’’

‘We drukken jaarlijks ongeveer zes miljoen vierkante meter’

De Hoogeveense etiketten komen voor 80 procent terecht in de voedingsindustrie. Ze zitten op de verpakkingen van heel veel toeleveranciers van alle supermarkten. Vleeswarenreus Zwanenberg is bijvoorbeeld klant. De cosmetische markt weet EDNN ook te vinden met merken als Therme en Vogue en Vergulde Hand. En op één van de drie productielijnen schieten net in sneltreinvaart de bekende gele etiketten van Komo-vuilniszakken voorbij.

,,We groeien elk jaar, al vanaf het begin. Dat komt voor een groot deel omdat we het credo van Gert altijd hooghouden, dat we altijd iedereen willen leveren.’’ Dat doet het bedrijf met vijftien man personeel, dat in twee overlappende dagdiensten werkt.

Kleinere aantallen

In Nederland zijn enkele partijen die veel grotere aantallen drukken dan de Drenten, maar daar maakt Belksma zich geen zorgen om. ,,Het gaat erom dat wij gevonden worden. En dat lukt. Omdat wij ook kleinere aantallen kunnen doen. En wat dat betreft hebben we de trend mee, namelijk dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar kleinere aantallen, soms zelfs naar unieke etiketten. Kijk maar naar die actie van Coca-Cola waar je je eigen etiket ontwerpt. Maar ook door winacties en tijdelijke producten stijgt de variatie.’’

En mede daardoor is de investering in de nieuwe machine – operationeel in maart – een logische. ,,Het nadeel van printen is dat je geen mengkleuren op etiketten kunt krijgen. Daarom zijn wij gegaan voor een hybride machine, die het beste van printen en conventioneel drukken combineert. Zo maakt het niet meer uit of we tien etiketten of een miljoen moeten maken.’’

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 10 januari 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *