Uit de schaduw van Harm Post

Uit de schaduw van Harm Post

Cas König: Uit de schaduw van Harm Post

Cas König begon in september als opvolger van Harm Post bij Groningen Seaports. Een uitdagende taak, maar ook een lastige want hij moet de schaduw van Post zien te vermijden.

Het is het lot van Cas König in de eerste maanden: steeds maar weer vergeleken worden met zijn voorganger Harm Post. De nieuwe directeur van Groningen Seaports duikt er niet voor weg: ,,Zo extravert als Post ben ik in elk geval niet.’’

König vertelt over zijn sollicitatiegesprek. Daarin kwam ook de manier van presenteren voorbij. Post koos altijd voor theater en hees zichzelf en het managementteam al te vaak in de meest bizarre uitdossingen. ,,Ik heb wel gezegd dat ik niet zoals Post als een verklede Beatle op het podium ga staan’’, zegt König lachend. ,,Maar ik zal Groningen Seaports wel nadrukkelijk vertegenwoordigen als dat nodig is.’’

Samenwerken met klanten

Cas König zit sinds 1 september op de stoel van Harm Post, die de Eemshaven na jaren van treurnis aan de praat kreeg. Er werden in de tijd van Post miljarden geïnvesteerd. König is goed bekend met de daden van Post, want al die tijd was hij in de buurt met leidinggevende functies bij bedrijven in Delfzijl, zoals bij assuradeur VPZ, ESD (producent van siliciumcarbide) en Klesch Aluminium (nu weer Aldel geheten).

Hij heeft Post dan ook van nabij meegemaakt tijdens nieuwjaarsrecepties en havendiners, bijeenkomsten met theatrale en uitbundige hoogstandjes van Post. Het zijn relatie-evenementen van grote waarde, vindt König. ,,Daar heb je op een prettige manier contact met je klanten’’, legt hij uit. ,,De tendens is dat we in toenemende mate moeten samenwerken met onze klanten. Klimaat, CO2, de BV Nederland, er zijn doelen die we niet gaan redden met de kaasschaaf. Op dit soort bijeenkomsten leer je elkaar kennen en kunnen we over en weer situaties verkennen.’’

Verbinding

König zal de komende jaren de verbinding zoeken. Dat bedoelt hij tweeledig: verbinding met mensen, maar ook infrastructurele verbindingen voor bedrijven, zoals stroomkabels en stoomleidingen. ,,We lopen al voorop in Nederland, onze eigen technici hebben zelfs een eigen waterstofleiding bedacht.’’

En hij vertelt met enthousiasme over die leiding van kunststof die in één stuk van 3 kilometer lengte kan worden gemaakt. De test van de leiding viel positief uit en nu wordt Groningen Seaports vanuit de hele wereld benaderd, zegt König. ,,Dit is geweldig. Waterstof is de toekomst. Als brandstof is het nog aan de dure kant en dus moet het gebruik worden opgeschaald. Alle spelers moeten zorgen dat het gedragen wordt.’’

Uitdagingen

Met Project Zero hoopt Seaports een wezenlijke bijdrage te leveren aan de emissiereducerende opdrachten die er liggen. König zit in een werkgroep met de CEO’s van een serie bedrijven. Om aan te geven hoe de drijfveren binnen die groep zijn: ,,We hadden drie bijeenkomsten per jaar gepland. Uit de groep zelf kwam het voorstel om, als we tenminste effect willen sorteren, vaker bij elkaar te zitten.’’

Harm Post passeert nog weer even de revue. ,,We hebben best veel overeenkomsten’’, vindt König, ,,want ik ga uitdagingen evenmin uit de weg.’’ De stoel van Post overnemen is al zo’n uitdaging, maar dat zegt hij niet. Hij doelt onder meer op zijn voormalige functies bij ESD en Klesch Aluminium. Bij ESD had hij een immense milieu-uitdaging en bij Klesch bleef zijn taak beperkt tot overleven. ,,En achteraf mogen we blij zijn dat Klesch de zaak een paar jaar geleden heeft doorgestart, want anders was er nu geen nieuw Aldel geweest’’, vindt König.

Bron: Dagblad van het Noorden

Bouke Nielsen (Journalist)

Bouke Nielsen (Journalist)

Geplaatst op: 5 januari 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *