Digibewuste consumenten aan het internetroer

Digibewuste consumenten aan het internetroer

Digibewuste consumenten aan het internetroer

Bedrijven uit het Noorden zitten, net als de rest van Nederland, midden in de overgang van het zogenaamde inside-out denken naar het outside-in principe. In plaats van online de eigen boodschap verkondigen, staat de behoefte van de consument centraal.

NOORDZ BRANDED

Dat noemt Harmen Visser een ongelooflijk belangrijke stap. Hij is commercieel directeur van TRES, het digitaal bureau voor strategie, marketing en technologie. „Iedereen die online surft laat sporen na. Door daar behoeftes uit te destilleren, kunnen bedrijven te weten komen waar hun doelgroep naar op zoek is en dat vervolgens zo snel mogelijk bieden. Door daarbij alle digitale middelen aan elkaar te verbinden kun je consumenten op de voet volgen, weten wat zij willen en daar vervolgens op inspelen. Doe je dat niet, dan kiezen ze voor de concurrent.”

De huidige internettrend zet naar verwachting de komende jaren door. TRES adviseert daarom om goed in te spelen op wat de consument echt wil. „Durf je bestaande business los te laten. Voeg waarde toe in plaats van alleen geld te willen verdienen. Want pas als je waarde toevoegt voor je klant, wil hij waarde geven aan jou. Begin daarnaast klein, maar leer snel en zorg dat je over de technologie beschikt om de verandering mogelijk te maken. Op dat vlak beschikt TRES over alle benodigde kennis en technologie. Daarnaast hebben wij het empatisch vermogen om ons in te leven in bedrijven en snappen wij de hedendaagse klant. Dat kunnen wij aantonen met talloze gegevens. Wij zijn het geweten van onze klanten en kunnen hen helpen van inside-out naar outside-in te gaan werken.”

Ontwikkelingen

In tegenstelling tot de steeds grotere vlucht die internet en sociale media nemen, staan andere toepassingen zoals apps, kunstmatige intelligentie en bijvoorbeeld virtual reality nog in de kinderschoenen. Apps zijn vooral een middel waarmee je als organisatie nog dichter bij de klant komt.

„Je bent letterlijk onder handbereik van je doelgroep. Maar vraag jezelf wel continu af: ‘Waarom zou mijn doelgroep een app van mijn organisatie willen hebben?’. De rol van virtual reality beperkt zich nog teveel tot die van een speeltje.” Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich juist wel snel. „Zo snel zelfs, dat je er niets van merkt. Bedrijven kunnen gebruikmaken van alle mogelijkheden die dit biedt, zoals chatfuncties die worden ingezet rondom verkoop of om klanten te helpen bij vragen. Het aantal toepassingen zal bovendien steeds verder toenemen.”

Andere toepassingen die een vlucht zullen nemen zijn volgens TRES: 5G en augmented reality. Bij dat laatste wordt de echte wereld met de digitale gecombineerd, zoals bij het populaire Pokemon Go. Ook kan bijvoorbeeld via een app op de smartphone informatie worden verkregen door een gebouw te ‘scannen’. In dat geval komt op het scherm informatie over het betreffende gebouw in beeld te staan.
„Daarnaast gaat mobiel internetten met 5G ongelooflijk snel. Daar waar connectiviteit is, gebruikt de consument de digitale wereld. Klanten staan bij internet aan het roer en dat zal niet meer veranderen.”

Mondiger en zelfstandiger

Door internet en alle vormen van social media is de consument online steeds zelfstandiger en mondiger geworden. De consument weet wat hij wil en krijgt bijna alles on demand. „Zoals programma’s kijken wanneer het hem of haar uitkomt en op alle mogelijke tijdstippen shoppen of bankieren. Daardoor is bij consumenten ook een bepaalde verwachting ontstaan. Als je daar als bedrijf niet aan kunt voldoen, vertrekt de consument. Grosso modo geldt dan ook dat je jezelf continu de vraag moet stellen: ‘Wanneer zou ik klant worden van mijn eigen organisatie?’.”

Onlangs nog hielp TRES het CJIB bij hun digitaliseringsslag. „De website was puur gericht op het zenden van informatie. Dagelijks kregen zij 2800 telefoontjes. Nu is de website zo ingericht dat hetgeen waar het meest naar werd gevraagd in een oogopslag zichtbaar is. Dus: kruip in het hoofd van de klant en stel daar de dienstverlening op in. Dat doen wij voor tal van bedrijven en instanties. Van KPN tot Relatieplanet en van voetbalclubs als SC Heerenveen en FC Groningen, maar ook Ajax en Feyenoord, tot bijvoorbeeld Rinsma Modeplein en AB Vakwerk. Wij digitaliseren voor hen de hele dienstverlening, zodat consumenten op elk gewenst moment hun diensten kunnen afnemen.”

tres.nl

Foto: Erikjan Koopmans

Geplaatst op: 29 december 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *