Als ik Elon Musk was... 'Dan zou ik nét een stapje meer doen'

Als ik Elon Musk was… ‘Dan zou ik nét een stapje meer doen’

Als ik Elon Musk was… ‘Dan zou ik nét een stapje meer doen’

In de kroeg, aan de eettafel, in de kleedkamer. Je hoort het overal wel eens: ‘Als ik de baas was, dan zou ik het heel anders doen.’ Interessant, maar wij van noordz willen wel eens weten wat en hoe dan. En daarvoor is deze rubriek in het leven geroepen. Om die kroegpraat van een fundament te voorzien.

Ben Capelle

Oud-luchtmachtofficier Ben Capelle (61) uit Marum begon negen jaar geleden met zijn Clean Tech Aviation, het bedrijf waarmee hij eerst op bio-ethanol wilde vliegen en later zijn aandacht verlegde naar aardgas.

Betaalbare auto

„Als ik Elon Musk was…, dan zou ik beginnen met me op onze eigen planeet te richten, in plaats van in de ruimte. Kijk, ik vind dat Musk allemaal goede dingen doet, hoor. Maar hij mag wat mij betreft nog een stapje verder gaan. Ik zou alles op alles zetten om een écht betaalbare elektrische auto te maken. Eén van onder de 20.000 dollar. Dan ga je pas echt het verschil maken. Wat misschien nog een beter idee is: auto’s die nu op fossiele brandstof rijden gaan retrofitten, zodat het elektrische auto’s worden. Ikzelf rijdt in een BMW van 8 jaar oud. Zet er een elektrische motor in en de levensduur wordt enorm verlengd. Dat is pas duurzaam.’

De keten is nog niet rond en daar zou ik zo snel mogelijk wat aan willen doen. Dat betekent dus heel snel aan de slag met waterstoftechniek om batterijen te maken. Dat is nu nog de zwakke schakel in de keten, de milieuschade die het fabriceren van de accu’s teweeg brengt. In het kader van nét een stapje verder denken: ik zou ook vooral veel verbindingen gaan leggen. Met Richard Branson en Bill Gates de handen
ineenslaan en dan echt problemen oplossen. Samen zorgen dat op auto’s en vliegtuigen zonnecellen komen.

Elektrisch vliegen

Waarom niet deels elektrisch vliegen? Ik zou ook zeker even bij Ben Capelle vragen hoe dat zit met duurzamer vliegen, en met hem de samenwerking aangaan om die droom werkelijkheid te maken: dat we uiteindelijk met nul procent uitstoot kunnen vliegen. Maar zonder gekkigheid: Als Elon Musk kan ik meer veranderen dan als Ben Capelle. En dat is wel het grote doel: leave a legacy. Ik wil iets achterlaten dat er toe doet. In mijn geval, het geval van Ben dus, is dat duurzamer en goedkoper vliegen. In het geval van Elon zou dat veel meer kunnen zijn. Met zo’n reputatie en zo’n macht om geld op te halen, zou ik me op veel meer goede doelen storten die werkelijk iets veranderen, die echt iets doen voor onze planeet.

LNG

,,Ik denk daarbij vooral aan onderwijs en werkgelegenheid. Die zijn toch wel heel oneerlijk verdeeld in de wereld. We moeten er nu bij zijn om uit te leggen dat het anders moet. Dat we anders de aarde naar de knoppen helpen. Elon Musk kan daar iets in betekenen. Als ik weer even als Ben Capelle mag spreken: ik ben vast van plan mannen als Musk en Branson te benaderen. Zodra ik een mooie vliegtuigmotor kan laten zien die op LNG draait, dan ga ik langs om de mogelijkheden te bespreken samen met dat soort mannen de dromen verder te helpen. Als de besprekingen die nu lopen succesvol worden, kan dat in 2019, 2020 zo ver zijn. Waarom niet? Je moet een beetje brutaal zijn soms, dan kom je het verst. Wie opgeeft, redt het niet. Dat weet Elon Musk als geen ander.”

Foto: Pepijn van den Broeke

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 22 december 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *