Schaalbaarheid van Cleverdesk is groot

Schaalbaarheid van Cleverdesk is groot

Schaalbaarheid van Cleverdesk is groot

Er zijn van die startups die komen uiteindelijk op iets heel anders uit dan waarmee ze begonnen. Neem de Drentse mannen van Idee101 (101 staat voor de opgetelde leeftijden van de drie oprichters in 2012), die nu met Cleverdesk flink de trom roeren. Maarten Overeem weet er alles van.

Wat doet Cleverdesk precies?

Maarten Overeem: „We werken voor de kraanafdeling van Wagenborg, Nedlift, en hebben voor dat bedrijf een aantal operationele taken aan elkaar gekoppeld en in online-software ondergebracht. Je hebt Simplicate dat iets soortgelijks in de zakelijke diensten maakt en wij koppelen de operationele zaken. Het betekent dat een medewerker tijdens de operatie via smartphone of tablet allerlei documenten over de operatie kunnen inzien en aanvullen.

Het gaat als een speer, het model is heel goed schaalbaar. We zijn nu ook eerder scale-up dan startup. We hebben nu 10 tot 15 klanten en ongeveer 800 gebruikers. Het gaat best goed, maar eigenlijk zouden we nog meer aan marketing moeten doen.

De NOM is via MKB-Fonds bij ons ingestapt en eigenlijk hebben we veel te weinig geld gevraagd. Eerder werden de projecten van Cleverdesk gebruikt als funding voor de verdere ontwikkeling. Met het geld van de NOM gaan we veel sneller. Ons streven is straks 275 klanten met 15000 gebruikers te hebben.”

Loopt het met Cleverdesk volgens verwachting?

„Na de eerste klant dachten we nog: lucky shot. Maar die gedachten veranderden heel snel toen het bleef lopen. De schaalbaarheid van Cleverdesk is groot, dus is de vraag wat het effect zou zijn als we meer geld zouden hebben en nóg een accountmanager zouden aannemen? En we zijn ook nog bezig met allerlei ideetjes. Zo werken we aan een slimme veiligheidshelm voor Wagenborg. Een helm met allerlei sensoren, waarmee controles kunnen worden uitgevoerd. We hebben wel de ambitie om voorop te blijven lopen.”

Wat zijn de grootste obstakels voor Cleverdesk?

„We leveren ook maatwerk software, We zitten vaak in een spagaat tussen dat werk en Cleverdesk. Dat maatwerk levert ook leuke klussen op. Het wordt de kunst de groei te borgen. Nu kennen we alle klanten nog persoonlijk. Dat wordt bij snelle groei anders en dat betekent dat je ook een andere relatie met je klanten krijgt.”

Wanneer is de grote doorbraak?

„Wat is een grote doorbraak? Stel dat we volgend jaar elke week een nieuwe klant krijgen. Dan zit je snel aan verdubbeling van de opbrengsten terwijl de kosten niet bovenmatig stijgen. Misschien kunnen we dat bereiken door extra geld op te halen. We hebben volop ideeën, maar het is voor ons zaak om eerst balans en focus zien te vinden.”

Foto: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 16 november 2017 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Geplaatst op: 1 december 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *