Pionieren: Start-up Elfskot: Verkopen met een algoritme

Pionieren: Start-up Elfskot: Verkopen met een algoritme

Start-up Elfskot: Verkopen met een algoritme

Elfskot uit Drachten ontwikkelt een platform dat klant en producent dichter bij elkaar brengt. En is pardoes een koploper op het gebied van AI.

Pionieren is een rubriek in de Leeuwarder Courant waarin elke week een (jonge) innovatieve onderneming wordt geportretteerd.

Stel je wilt een nieuwe auto kopen maar gaat in plaats van naar de dealer naar de website van de fabrikant. Daar kies je een model, motor en kleur en vinkt opties aan zoals cruise control en lichtmetalen velgen. Totdat je de perfecte auto hebt samengesteld en die met een druk op de knop bestelt.

Klinkt als toekomstmuziek maar bij BMW kan het al. Net zoals je op de site van Apple zelf een laptop kan samenstellen en bestellen. Maar goed, dat zijn grote bedrijven met genoeg financiële middelen om zo’n systeem op poten te zetten. Anders wordt het als je een producent van landbouwmachines bent of exclusieve bedden bouwt.

Noord-Nederlandse maakindustrie

En toch gaat het ook bij deze bedrijven die kant op, zegt Jelle Jansma. Hij is een van de mannen achter Elfskot, een Drachtster start-up die is opgezet vanuit de wens van enkele bedrijven uit de Noord-Nederlandse maakindustrie om hetzelfde te kunnen als BMW en Apple. ,,Mensen verwachten steeds meer een op maat gemaakt product’’, zegt hij. ,,En dat speelt niet alleen bij consumentenproducten maar ook bij bijvoorbeeld landbouwwerktuigen en complexe machines als lasrobots.’’

Elfskot is een generiek platform. Het kan een keuzemenu geven aan een pas getrouwd stel om een bed samen te stellen maar ook aan een boer die een veldspuit wil kopen of zijn ligboxenstal wil laten inrichten. Dat doet het systeem door een soort van ‘Wie is het?’ te spelen met de consument. Jansma: ,,Het stelt vragen. Bij een veldspuit wil het bijvoorbeeld van de boer weten op wat voor ondergrond hij het meeste rijdt en welk gewas hij verbouwt. Op basis daarvan vallen opties af en staat er een product dat al voor 80 tot 90 procent compleet is. Vervolgens krijgt hij vervolgvragen of informatie aangereikt om het proces af te ronden.’’

Het platform is behalve door consumenten ook door verkopers en dealers te gebruiken. Jansma: ,,Internetverkoop neemt wel een vlucht maar de traditionele manier zal er nog wel een tijd naast blijven bestaan. Ook voor de verkoper is het een nuttige tool om offertes op te maken. Zij kennen vaak ook niet alle opties van een product.’’

Complexe algoritmen

Het klinkt simpel. En toch is het dat niet. ,,Het is supercomplex om het generiek te maken en tegelijk eenvoudig te houden’’, vertelt Jan Brolsma, een van de oprichters. ,,Er zit zelflerende AI (kunstmatige intelligentie) in zodat iedere fabrikant zelf heel simpel informatie in kan voeren, waarmee algoritmes vervolgens aan de slag gaan om te berekenen welke combinaties allemaal mogelijk zijn.’’ Wat het zo moeilijk maakt, is de grote verscheidenheid aan producten waarmee het systeem moet werken. ,,Bij een bed moet je een heel andere berekening maken dan bij een veldspuit.’’

De techniek waarmee ze werken is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van onder meer ruimtevaartorganisatie NASA. ,,We zijn de eersten die dergelijke techniek praktisch toepassen’’, zegt Brolsma. ,,We boekten daardoor in de ontwikkelfase heel langzaam progressie, omdat eigenlijk niemand ons kan helpen. Soms krijg je een ingeving en dan schiet het weer vooruit. Het is wel gek. We waren laatst op een congres over AI en daar bleken wij plotseling de experts. Dat is wel een bijzondere gewaarwording voor een paar jongens uit Drachten.’’

Afrondende fase

Het platform is ondertussen in de afrondende fase. ,,Het is voor 96 procent klaar’, zegt Brolsma. Nu moeten ze het nog vermarkten. Jansma heeft daar alle vertrouwen in. ,,Er is al een enorme aanloop’’, zegt hij. ,,Dat verbaast ons enorm. De markt dwingt ons eigenlijk om sneller te werken. Het is een cultuuromslag die gemaakt moet worden. Maar je ziet dat dat komt. Als producent heb je denk ik ook maar twee keuzes: voorop lopen of wachten en het niet halen.’’

Binnenkort gaat het platform van Elfskot van start bij twee fabrikanten van landbouwmachines. Jansma ziet het als een mooi startpunt: ,,De maakindustrie wordt steeds belangrijker nu in de dienstensector werk verdwijnt door digitalisering. Met een innovatie als deze kunnen we ons blijven onderscheiden en een grotere markt bereiken. Niks houdt een bedrijf uit Friesland nog tegen om ook internationaal te gaan verkopen.’’

Bron: Leeuwarder Courant

Foto: Jilmer Postma

Wilbert Elting (Journalist)

Wilbert Elting (Journalist)

Geplaatst op: 10 november 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *