Pionieren: Startup Kunstgebitfriesland: het begin van iets groters

Pionieren: Startup Kunstgebitfriesland: het begin van iets groters

Startup Kunstgebitfriesland: het begin van iets groters

Warner Sinnige haalt kapotte kunstgebitten op, laat ze repareren en brengt ze weer terug. Een simpele service maar het startpunt van heel veel ideeën.

Pionieren is een rubriek in de Leeuwarder Courant waarin elke week een (jonge) innovatieve onderneming wordt geportretteerd.

Het begon mede met een observatie bij zijn grootouders. ,,Ik zag dat ze voor heel veel dingen afhankelijk zijn van hun kinderen en kleinkinderen’’, vertelt Warner Sinnige (22), eerstejaarsstudent commerciële economie uit Leeuwarden. ,,Voor veel ouderen is dat een hele belasting. Ze vinden het niet fijn telkens anderen om hulp te moeten vragen.’’

Vervoerservice

Kan dat niet anders, vroeg Sinnige zich af. Wat als hij nou een deel van die afhankelijkheid uit handen zou kunnen nemen? Zo ontstond kunstgebitfriesland.nl, een service waarmee Sinnige sinds twee jaar in de hele provincie kapotte kunstgebitten en protheses ophaalt, ze naar een specialist brengt die ze repareert, en vervolgens weer netjes aflevert bij de eigenaar. Want ook kunstgebitten kunnen kapot gaan. ,,Het is vooral dat er een breuk in zit of een tand mist. Maar zolang het nog compleet is, is het op afstand te repareren. Daarvoor hoeft iemand niet bij de technicus zelf langs te komen.’’

Zijn service is een oplossing voor een groot probleem. ,,Mensen schamen zich er soms voor dat ze met een kapot kunstgebit de deur uit moeten’’, zegt hij. ,,Maar ze willen vooral ook heel snel een oplossing. Ze willen niet wachten. Het hele weekend leven op Brinta is geen optie.’’

Dat hij op de goede weg zat met zijn idee merkte hij al snel toen de thuiszorgorganisaties bij hem aanklopten. Pluz, van de Friese Wouden, en Palet Zorg meldden zich als eersten. Zij schakelen Sinnige in als een van hun cliënten problemen heeft met het kunstgebit. ,,En omdat ik met hen samenwerk, volgden er ook al snel meer.’’ Ondertussen heeft hij ook overeenkomsten met Thuisland, Thuishotel en Comfort Zorg.

Persoonlijk

Sinnige besteedt veel aandacht aan zijn bedrijf. Tussen 7.00 en 22.00 uur is hij bereikbaar, ook in het weekend. Persoonlijk. ,,En als ik niet kan opnemen dan doet iemand van mijn familie dat. Ik vind dat heel belangrijk, want het gaat om betrouwbaarheid. Daar moet ik echt in uitblinken want ik kom natuurlijk wel bij de mensen thuis.’’ Aan de reparatie hebben zijn klanten weinig kosten. ,,Het meeste gaat via de zorgverzekering.’’ Sinnige kan hen zijn service bovendien gratis aanbieden door de afspraken die hij heeft met verschillende belanghebbenden.

Zijn bedrijf is na twee jaar stabiel. ,,Ik weet hoeveel opdrachten ik ongeveer kan verwachten per week.’’ Daar houdt het echter niet op, want hij ziet kunstgebitfriesland.nl vooral ook als het begin van iets groters. Niet direct dat er straks overal werknemers in auto’s van zijn bedrijf rondrijden, wel dat er nieuwe services bijkomen.

,,Ik vind innovatie in de zorg ontzettend interessant. Ik wil dingen beter maken. Zoals ik kijk naar hoe er met de service rond kunstgebitten omgegaan werd, dat liep tien jaar achter. Het is waanzin dat ouderen zo afhankelijk moeten zijn.’’ Voor de toekomst zint hij op nieuwe plannen. ,,Dat zit in me. Als ik stilzit, begint ik direct te malen. Dan komen er nieuwe dingen opborrelen. Ik had drie jaar geleden niet gedacht dit bedrijf te hebben. Wie weet wat er over nog eens drie jaar zal zijn.’’

Bron: Leeuwarder Courant

Wilbert Elting (Journalist)

Wilbert Elting (Journalist)

Geplaatst op: 6 november 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *