Tasty Basics: De koe eet beter dan wijzelf

Tasty Basics: De koe eet beter dan wijzelf

Tasty Basics: De koe eet beter dan wijzelf

Tasty Basics trekt een pittige conclusie: „We hebben een uitgekiend menu voor de koe, maar zelf eten we ons ziek.’’ Met andere woorden: aan de koe wordt verdiend, dus dat moet goed…. Tasty Basics uit Aalden laat een betrekkelijk nieuw geluid in de voedingsindustrie horen. Het Drentse bedrijf maakt gezond eten op basis van recente inzichten uit de wetenschap die vertellen dat niet vetten, maar koolhydraten de boosdoeners zijn. Koolhydraten belemmeren zelfs het gezond ouder worden.

De koe krijgt een uitgekiend dieet en wij niet. De oorzaak?

Van Duijn: „Ons bedrijf heeft een historie in de feed-industrie (diervoerder, red.), die de basis is voor de vlees- en visproductie. We weten daarom hoeveel kennis er is over het optimale voedsel. In de voedingsindustrie bepalen de productontwikkelaars wat er moet komen en zij denken in lekker en zoet.’’ Maar eerst even een uitlegvoorbeeld. Over de baby en moedermelk bijvoorbeeld. Daarin zit alles in de goeie verhoudingen. „Maar ergens op de eerste verjaardag van de baby gaat het fout, want dan komt er taart. Die kennismaking met zoet gaat een rol spelen bij het kind.’’ En daarna spelen nog tal van andere factoren een rol.

De toename van koolhydraten en suikers in voeding speelt een rol?

„De beschikbaarheid van voedsel vooral. Je gaat de straat op en je kunt altijd aan eten komen. Maar wat ook meespeelt is de industrie die ontdekt heeft hoe je koolhydraten en andere ingrediënten uit gewone voeding trekt. Neem maïs, het wordt uit elkaar getrokken om de zetmeel en de suikers eruit te concentreren. Het is geprocessed zetmeel en suiker. Het wordt gebruikt om tig andere dingen te maken, zoals koekjes, brood pasta… Als het maar fijn, goedkoop en makkelijk is. Het bestanddeel koolhydraten en suikers erin is flink toegenomen. We zullen er veel meer naar toe moeten dat de grondstoffen natuurlijker worden, zogenaamde whole foods; groente, fruit, noten, zaden. Ze zijn beschikbaar, volop zelfs.’’

Je komt met een steekhoudend verhaal over koolhydraten en suikers, maar hoe overtuig je de consument? Daar draait het toch om?

„We laten mensen zo veel mogelijk proeven, ze krijgen iets aangereikt waarvan ze zich beter voelen. Dat stimuleert. Mijn schoonmoeder had
diabetes 2. Ze is er helemaal af, ze neemt geen brood meer bij het ontbijt en de lunch, maar yoghurt en salade. En TastyBasics uiteraard.’’

Is marketingcommunicatie misschien niet belangrijker dan productontwikkeling?

„De van ons bedrijf is productontwikkeling, onze kennis is onderscheidend. Maar het verhaal vertellen is belangrijker. Daar gaan we dan ook vanaf half oktober uitgebreid mee starten.’’

Voeren jullie strijd met de grote foodproducenten?

„Ja, een ongelijke strijd.. Maar over tien jaar roepen we allemaal: hebben wij echt zo veel koolhydraten gegeten? Dit gaat net als met roken.

En tegen die tijd ziet de voedingsindustrie er heel anders uit.’’ Jullie hebben volgende week een perslunch, maar moet je niet met de industrie rond de tafel?

„Haha, ja, we doen eerst. We praten wel met verzekeraars en overheden. We hebben de pers nodig om de consument voor te lichten.’’

Geplaatst op: 3 november 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *