Snap wat er allemaal aankomt

Snap wat er allemaal aankomt

Snap wat er allemaal aankomt

Hoe ziet de toekomst eruit? Trendwatcher Jarno Duursma werpt een blik in de glazen bol van innovatie in ondernemersland. Het zwaard van Damocles hangt zo langzamerhand boven hen die (nog) niet meegaan.

„KURKENTREKKER!”, roept de smartphone van Jarno Duursma. De trendwatcher houdt zijn toestel boven zijn sleutelbos die voor hem op tafel ligt. Hij demonstreert Aipoly, een app die objecten kan herkennen. Eens soort Shazam voor voorwerpen. „Kurkentrekker. Dit vind ik slordig. Normaal is hij scherper”, verzucht de opdrachtgever. „Ik weet het niet zeker”, verontschuldigt zijn smartphone zich na poging twee.

Maar wat héb je hier nou aan? De man die menig ondernemer helpt nieuwe, voornamelijk digitale technologieën toe te passen in bedrijven om het allemaal beter en makkelijker te maken: „Wat heb je eraan? Het legt feilloos bloot wat technologie tegenwoordig al kan.” De Groninger gaat nog een stap verder: „Je moet los van het beeld: als ik er vanochtend tussen negen en tien uur niets aan heb, dan doe ik er niets mee. Je moet als ondernemer snappen dat dit er al is. Deze software is open source, gratis en werkt doorgaans al heel goed.”

„Vooral op het vlak van informatietechnologie neemt het tempo van technologische versnelling enorm toe. Dingen zijn sneller gedateerd.” Wie niet meegaat, loopt vaker achter de feiten aan. „Innovatie is een noodzaak voor bedrijven geworden, want de cycli van vernieuwing worden steeds korter.”

Ken je de metafoor van de gekookte kikker? Volgens Duursma is die wel een beetje typerend voor delen van ondernemend Noord­-Nederland. „Als ik een kikker in kokend water gooit, springt ­ie eruit. Maar als ik de temperatuur heel langzaam opvoer tot 100 graden, wordt hij gekookt zonder dat hij het door heeft en gaat hij uiteindelijk dood.”

Bedrijven moeten opletten waar ze voordelen kunnen halen. Pluk laaghangend fruit en breng bedreigingen in kaart. „Waar vreet die nieuwe technologie mogelijk aan mijn business? Zet daar volop op in, want vernieuwing is cruciaal geworden.” Als je het niet doet, mis je volgens Duursma kansen en raak je snel achterop. Niet best voor je toekomst.

Dat geldt overigens niet alleen voor technologieën als object­ en spraakherkenning, die nu al op de markt zijn. Waar de trendwatcher in ons gesprek vooral voor pleit is – „cliché, maar echt waar” – het tot je nemen van kennis over wat eraan komt. „Het wordt tijd dat je je verdiept. Dat je er echt mee bezig gaat.”

Hoort dat niet altijd bij je werk als ondernemer, vraag ik hem. „Eigenlijk wel, maar er zijn toch wel veel ondernemers die wat te vaak achterover leunen. Snap welke nieuwe technologieën eraan komen.”
Beter nog: spring erop in. Duursma neemt Alexa als voorbeeld, het personal assistent systeem van Amazon. „Dit is nog niet in Nederland, maar wie zich verdiept en bijblijft, weet dat dit komt. Welke skill wil ik dan toevoegen aan Alexa?” Stel, legt hij voor, je bent van de Econoom, de online biologische supermarkt. En je bent een van de eersten die Alexa kan vragen om boodschappen bij je te bestellen. „Dan loop je voorop. En die first movers advantage
is groot.”

Bekijk ook: In gesprek met Jarno Duursma

Sociale media als Facebook zijn nog zo’n voorbeeld dat Duursma graag aanhaalt om een beeld te scheppen. „Veel bedrijven vroegen zich af: moet ik op Facebook?. Een aantal partijen die het meteen heel goed aanpakte, haalde er flink business uit.” Je ziet pas de mogelijkheden wanneer je de technologie een beetje snapt, wanneer je het landschap kunt overzien, luidt het devies van de trendwatcher. „Ook dingen die nog niet goed werken, of nog niet glashelder zijn.” Er is een aantal megatrends onder- weg waar straks niemand meer omheen kan, zoals virtual reality, augmented reality, blockchain en internet of things. „En kom me niet aan met: dit kunnen alleen de grote bedrijven.” Want, zegt Duursma, juist die grote bedrijven zijn vaak als mammoettankers. „Die kleintjes kunnen zo overal tussendoor.”

Die snelle cyclus van verandering leert ook dat ondernemers steeds flexibeler moeten zijn. „Wees bereid om dingen uit handen te laten vallen.” Pas je businessmodel aan, zegt Duursma. „Zie wat er aan de horizon ligt.” Wees vooral kritisch op je eigen verdienmodel. „Denk steeds na: als ik mijn eigen concurrent zou zijn, wat zou ik dan doen om mezelf kapot te maken?”

Laat je tot slot niet tegenhouden door dingen die je niet ziet. „Want als je het niet iedere dag ziet, betekent het
niet dat het er niet is.” Maar verwacht ook niet dat de dingen die er wel zijn, altijd van een leien dakje in een
onderneming ­passen. „Never mistake a clear view for a short distance”, aldus Duursma. Al zie je hoe een trend iets kan toevoegen; het zal niet zonder vallen en opstaan zijn.

Ondernemend als ondergetekende is, werd het advies van de trendwatcher ter harte genomen. Het opgenomen interview met Duursma werkte een spraakherkenningsprogramma uit. Niet feilloos, maar in grote lijnen goed. Ondertussen ontstond tijd om met andere zaken bezig te zijn. Het resultaat: vóór de tijd op was door het voor die dag geplande takenlijstje heen.

Fotografie: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 12 oktober 2017 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Karlijn ter Horst (Journalist)

Karlijn ter Horst (Journalist)

Geplaatst op: 18 oktober 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.

Uitgelicht