De zorg: werken en ondernemen met gevoel

De zorg: werken en ondernemen met gevoel

De zorg: werken en ondernemen met gevoel

Het geld van de zorg moet terechtkomen waar het hoort: bij de cliënt. En die staat centraal voor iedereen die bij de zorg betrokken is. Vaste zorgteams, korte lijnen, goede planning en communicatie. Thuiszorg met gevoel: Ina Koning van Chalcedoonzorg legt uit wat dat betekent.

NOORDZ BRANDED

„Bij ons staat de cliënt altijd centraal. Of het in de dagopvang is, de huishoudelijke zorg, verpleegkundige zorg, persoonlijke zorg of begeleiding: wij zijn er voor onze cliënten. Met korte lijnen en heldere planning, mensen moeten weten waar ze aan toe zijn, dat geeft rust en dat werkt altijd. Net als vaste teams met een vaste verantwoordelijke, ook dat geeft duidelijkheid en rust. Overleg met de cliënten hoe we hun zorg aanpakken is voor ons de normaalste zaak van de wereld, zo hoort het naar ons idee. Met een zo klein mogelijke overhead, want het geld van de zorg hoort bij de cliënt.”

Ina Koning is gepokt en gemazeld in de Drentse zorg. Op haar achttiende begonnen en sinds 2010 gestart met Chalcedoonzorg in Smilde, vernoemd naar de edelsteen die staat voor kracht en doorzettingsvermogen. Met 72 medewerkers bedient het bedrijf zo’n 230 cliënten. Met gevoel zoals ze het zelf omschrijft. „De zorg is te ver af komen te staan van mensen en dat is heel erg jammer. Ik hou m’n hart vast hoe het verder gaat als we meer gaan bezuinigen. Er kan zoveel goeds gedaan worden, maar laten we alsjeblieft de mix van alle goede mensen die we hebben op verschillende niveaus behouden. We hebben al die kennis en vele jaren gezonde nuchtere ervaring nodig; alleen sturen op IG-’ers , verpleegkundigen en HBO-verpleegkundigen leidt uiteindelijk tot tekorten in de zorg en in kwaliteit, dat zou echt heel erg jammer zijn.”

„Tijd”, zegt Ina Koning „is een van de belangrijkste factoren voor goede zorg. Geef mensen de rust om hun tijd aan zorg te besteden, maak reistijden geen onderdeel van de tijd voor een cliënt. Neem tijd voor elkaar, als er iets is, neem de tijd het te bespreken, we doen dat hier ook met mensen in de dagopvang. We moeten tijd voor elkaar leren nemen, het komt de kwaliteit van de zorg ten goede. Je staat er samen voor en zo hoort het te zijn.”

„Samenwerken is een pluspunt. Grote zorgorganisaties, kleine bedrijven, als ze de cliënt centraal stellen en de zorgvraag van de cliënt leidend laten zijn in wie wat kan doen met als aanspreekpunt éen zorgregisseur, dan scheelt dat heel veel. Samenwerken en elkaar erkennen in ieders kracht. Gunnen mag vaker in de zorg, daar hebben we allemaal baat bij. Mensen zorgen liever voor zichzelf, zorg vragen doe je niet omdat je het leuk vindt. Maar als je zorg levert, doe het dan voor je cliënt.”

www.chalcedoonzorg.nl

Geplaatst op: 12 oktober 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *