Met Klippa raak je nooit meer een bonnetje kwijt, belooft Klippa op de eigen site. Maar de boodschap zou sterker kunnen: met Klippa verdwijnt de papieren bon. Want uiteindelijk draait het daar om, zo vertelt Sven Yeelen Knegtering, een van de oprichters.
Wat doen jullie precies bij Klippa?
Sven Yeelen Knegtering: „We zijn twee jaar geleden begonnen. Ons idee was dat de papieren kassabon niet meer van deze tijd is en dat probleem willen we oplossen. Eerst hadden we een app, waarmee je de bon via een foto digitaliseren. Dat was het natuurlijk niet, want je hebt dan nog steeds een papieren bon. We hebben nu hardware ontwikkeld waarmee een bon bij een kassa digitaal naar de klant wordt gestuurd. Het werkt heel goed.”
Gaat het snel met jullie of valt dat wel mee?
„Als je begint is het je droom dat het bij een startup heel snel gaat, maar het gaat nooit zo snel als je graag wilt. We doen nu wel een pilot met My Order van de Rabobank. En als het goed gaat, draaien we straks mee met Startupbootcamp (een proces waarbij startups met behulp van kennis en geld sneller naar de markt kunnen, red.). Dat zal een grote stap voorwaarts zijn. Voor zover wij zelf weten, zijn we de enigen op de wereld die het bonnenprobleem oplost zoals wij het doen. Ons systeem past ook als enige op alle bestaande systemen. Het is plug and play.”
Wat is jullie grootste obstakel?
„De retailsector. Men vindt onze aanpak goed, maar vervolgens duurt het heel lang voor men een besluit neemt. Dat is eigenlijk het probleem van grote bedrijven.”
De grote doorbraak is nabij?
„Die verwacht en hoop ik in de eerste twee kwartalen van 2018. Of het wordt dan heel groot of juist niet. Het is dan een make- of breakpoint, erop of eronder. Als men niet wil veranderen houdt het op. Kijk, het gaat eens gebeuren. De vraag is: nu of later.”
Fotografie: Pepijn van den Broeke
Dit artikel verscheen op donderdag 21 september 2017 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?