Jochem Uytdehaage vergelijkt topsport met bedrijfsleven: "Periodisering is een les voor bedrijven"

Jochem Uytdehaage vergelijkt topsport met bedrijfsleven: “Periodisering is een les voor bedrijven”

Jochem Uytdehaage vergelijkt topsport met bedrijfsleven: “Periodisering is een les voor bedrijven”

Als topsporter ben je gewend hard te werken en op bepaalde momenten heel hard te gaan. En op andere momenten pak je je rust en zorg je goed voor jezelf. De belangrijkste les die het bedrijfsleven uit de topsport kan trekken is periodisering.

Jochem Uytdehaage: “Als je kijkt naar een schaatsprogramma, dan zie je dat er constant een opbouw in zit en periodisering. Met die opbouw werk je steeds heel gericht en maanden naar die ene wedstrijd toe. Daar moet je helemaal fit en vitaal zijn. Na zo’n wedstrijd ben je fysiek wel helemaal fit, maar mentaal moet je wel ontspannen en druk van de ketel halen. Dingen doen die je in de maanden daarvoor niet hebt kunnen doen, om vervolgens weer een nieuwe periode in te gaan.”

“Als je kijkt naar bedrijven, is daar nog wel winst te halen. Wij zijn maar geneigd om continu maar door te gaan. Het ene project is opgeleverd en de volgende staat alweer op tafel. Het is ongezond om constant door te gaan. We gebruiken altijd maar het argument dat we het zo drukken hebben. Je moet zo hard rijden, dat je geen tijd hebt om brandstof in je auto te gooien. Dat werkt niet.”

Bron: De Week van de Ondernemer

Geplaatst op: 13 september 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *