Pionieren: Hoe ‘fair use’ van 4G startup Haiper fataal werd

Pionieren: Hoe ‘fair use’ van 4G startup Haiper fataal werd

Hoe ‘fair use’ van 4G startup Haiper fataal werd

Haiper uit Heerenveen had bij de start de wind flink in de zeilen. Klanten stroomden binnen. Maar al snel kwam alles piepend tot stilstand. Weg startup.

Pionieren is een rubriek in de Leeuwarder Courant waarin elke week een (jonge) innovatieve onderneming wordt geportretteerd.

Snel internet via 4G op plaatsen waar de kabel het laat afweten. Eric Fransen en Priscilla Dens dachten met hun startup Haiper goud in handen te hebben. Dachten, want de tele-comaanbieder die het netwerk voor mobiel internet uitbaat, doorkruiste hun plannen.

Traag internet

Fransen en Dens begonnen Haiper naast hun bedrijf Softstream waarmee ze sinds 2008 ict-diensten leveren aan bedrijven met drie tot vijftig werknemers. ,,Het gaat dan vooral om werken in de cloud’’, vertelt Fransen. ,,We bieden onder meer serverruimte aan en verkopen licenties voor Office-pakketten. Eigenlijk alles wat je nodig hebt voor het nieuwe werken.’’ In die hoedanigheid komen ze bij veel bedrijven over de vloer. En hoorden ze de klachten. ,,Op sommige industrieterreinen moeten ondernemers het doen met internetsnelheden van maximaal 2 mb. Dat schiet niet op.’’

Toen de telecomaanbieders T-Mobile en Tele2 met onbeperkt 4G op de proppen kwamen, zagen Fransen en Dens de mogelijkheden. ,,De dekking is 92 tot 96 procent. Je haalt snelheden tot 150 mb per seconde. En installatie is makkelijk met een modem waar je een simkaart in klikt. Ideaal dus.’’ Navraag bij hun klanten deed blijken dat die er wel oren naar hadden. Dens: ,,Ze konden niet wachten. En ze vertelden anderen over ons. Over reclame hadden we niet te klagen’’

Snelle groei

Met een telecomaanbieder sloten ze een deal en zo was Haiper geboren. Het telecombedrijf verzorgde de dekking, de Heerenveners het aansluiten en de service. ,,Dat was de toegevoegde waarde die wij boden bovenop een gewoon pakket van de provider’’, vertelt Fransen. ,,Wij waren het eerste aanspreekpunt. Gaven extra service.’’

Dat was in juni. Binnen enkele weken groeide het bedrijf naar een tiental klanten. Totdat er een kink in de kabel kwam. Onbeperkt 4G is namelijk wel aan regels gebonden. ,,Het gaat tot 5 gigabyte per dag’’, legt Fransen uit. ,,Daarna moet je een sms’je sturen en krijg je er weer een gigabyte bij.’’ Die beperking heet de ‘fair use policy’, beleid dat gemaakt is om ervoor moet zorgen dat het gebruik van een dienst binnen het betamelijke blijft. ,,Om de zendmasten niet te overbelasten.’’

,,Voor ons was dat beleid geen probleem’’, aldus Fransen. ,,Onze klanten gebruiken gemiddeld niet meer dan 1 of 2 gigabyte per dag en komen dus nooit aan die grens.’’ Dat gold niet voor andere partijen die ook met 4G de markt op gingen. ,,Er bleek er een te zijn die een stukje code had geschreven dat automatisch dat sms’je verstuurde. Zij boden een dienst aan waarmee je bijvoorbeeld onbeperkt op de camping naar Netflix kon kijken en dat zo veel meer gigabytes verstouwde dan de provider redelijkerwijs mocht verwachten.’’

Stekker er uit

De reactie van de telecom-aanbieder was niet mals. De stekker werd er uit getrokken. Niet alleen bij het bedrijf dat om de regels heen wilde werken, ook bij Haiper en, zo vermoedt Fransen, een handvol soortgelijke bedrijven. ,,We kregen een mail van de directie dat ze ermee stopten. En ze waren niet te vermurwen.’’ Onderhandelingen met andere aanbieders leverden weinig op. ,,Dan werden de tarieven zo hoog dat er voor ons geen businessmodel meer omheen viel te vormen. Wel is het ons gelukt om 4G aan bestaande klanten te mogen blijven leveren.’’

Het einde van hun startup viel hen rauw op het dak. ,,We zijn er wel enkele duizenden euro’s bij ingeschoten’’, stelt Dens. ,,Gelukkig konden we een drukorder voor flyers nog net op tijd annuleren maar we zitten nu wel met enkele dure routers waarmee we net twee dagen te laat waren om ze te retourneren. En natuurlijk baal je ontzettend. We zagen hier echt potentie in.’’

Geen rechtszaak

Een rechtszaak hebben ze kort in overweging genomen. ,,Maar we hebben besloten dat niet te doen’’, zegt Dens. ,,Het zou zoveel negatieve energie kosten. We kunnen beter onze tijd steken in ons andere bedrijf en op zoek gaan naar nieuwe kansen.’’ Fransen: ,,Als je denkt als consument, dan wil je je recht halen. Maar als ondernemer is dat anders. Dan denk je: wat levert het op en wat kost het? En dat zou niet in verhouding zijn. Het is jammer. Maar goed, elke ondernemer gaat weleens onderuit. En vaak wel meer dan een keer.’’

Bron: Leeuwarder Courant

Wilbert Elting (Journalist)

Wilbert Elting (Journalist)

Geplaatst op: 8 september 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *