Jumbo wil online de grootste super worden

Jumbo wil online de grootste supermarkt worden

Jumbo wil online de grootste supermarkt worden

Jumbo wil online de grootste speler worden in het supermarktlandschap. Het concern investeert stevig om die ambitie waar te maken.

Op het hoofdkantoor in Veghel wordt een techcampus ingericht. Hier is op den duur plaats voor tweehonderd ‘talenten’.

Jumbo zag de omzet het afgelopen halfjaar met bijna 5 procent stijgen tot 3,8 miljard euro. Het concern verdubbelde de opbrengst van onlinebestellingen. Deze waren goed voor 2 tot 3 procent van het totaal. Financieel topman Ton van Veen van Jumbo verwacht een verdere groeispurt bij de onlineomzet.

Om groei te kunnen realiseren, ook in marktaandeel, heeft het volgens hem weinig nut om ,,eindeloos fysieke winkels” aan het winkelbestand toe te voegen. Beter is het om in te zetten op online. Jumbo telt nu circa 360 zogeheten Pick Up Points waar onlinebestellingen kunnen worden opgehaald. Verder heeft het bedrijf tweehonderd locaties van waar boodschappen worden thuisbezorgd. Dit aantal wordt uitgebreid.

Jumbo is nu goed voor een marktaandeel van ruim 19 procent in een sector die volgens Van Veen goed is voor een omzet van jaarlijks circa 35 miljard euro. De omvang van de markt en de felle concurrentie maken het volgens hem lastig om snel marktaandeel te winnen. De afgelopen jaren lukte dat Jumbo wel, geholpen door grote overnames van onder meer de supermarkten van Super de Boer en C1000. Na tussenjaar 2016 heeft Jumbo zijn winstgevendheid verbeterd en is de schuld gedaald.

Anders dan in de Verenigde Staten, waar webwinkelreus Amazon onlangs supermarktketen Whole Foods inlijfde, denkt Van Veen niet dat Jumbo een strategische partner nodig heeft om verder te groeien. Het bedrijf heeft voldoende geld voor verdere investeringen.

Geplaatst op: 30 augustus 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *