Hoe besteed je als bedrijf aandacht aan mobiliteit?

Hoe besteed je als bedrijf aandacht aan mobiliteit?

Hoe besteed je als bedrijf aandacht aan mobiliteit?

Voor veel bedrijven is mobiliteit een grote kostenpost. Hoe besteed je hier aandacht aan?

Het thema duurzaamheid wordt steeds belangrijker; de overheid en andere grote partijen stellen op dat vlak steeds meer eisen aan het mkb. Bovendien kun je als ondernemer sinds de overheid in 2011 het programma Beter Benutten heeft gelanceerd in aanmerking komen voor subsidie als jouw mobiliteitsoplossingen de filedruk verminderen.

Delen combineren

De mogelijkheden gaan veel verder dan ‘alleen’ leasen of een eersteklastreinabonnement. Je kunt medewerkers ook gebruik laten maken van combinaties tussen modaliteiten, zoals leasen, autodelen, gecombineerd vervoer, flexibele ov-oplossingen, deelfietsen en e-bikes.

Delen is momenteel de grootste trend. In plaats van iedereen een leaseauto te geven, zou je ook een kleine poule van bedrijfsauto’s kunnen samenstellen. Collega’s kunnen individuele leaseauto’s gebruiken.

Tevredenheid

Het uitgangspunt is wat voor jou als ondernemer het belangrijkst is. Mobiliteit rust namelijk op drie pijlers: kosten, duurzaamheid en de tevredenheid van je medewerkers. En dat laatste wordt weleens vergeten. Om je plannen te laten slagen, moet je je medewerkers mee krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door ze te laten meeprofiteren van de besparingen die je realiseert. Wie beseft dat hij het niet alleen voor de baas doet, is sneller bereid de nieuwe aanpak te accepteren en erin mee te gaan. Bied medewerkers indien mogelijk de keuze. Wie bijvoorbeeld liever een ‘vieze’ auto wil, mag minder besteden of betaalt een hogere eigen bijdrage.

Generatieverschil

De wat jongere generatie staat overigens al anders tegenover mobiliteit. De meeste jongeren krijgen liever een ov-abonnement en een nieuwe iPhone dan een leaseauto. Zij zijn het immers vaak al gewend om met het openbaar vervoer te reizen. Maak daar gebruik van en speel hierop in.

Doe mee

Maar, als baas moet je natuurlijk wel het goede voorbeeld laten zien. Werknemers doen niet zozeer wat jij zegt, maar wat jij doet. Dat betekent niet dat je opeens elke ochtend de bus moet nemen, maar doe bijvoorbeeld mee met autodelen, pak af en toe de fiets en vraag hoe anderen met de veranderingen omgaan.

Arnoud Broers is een van de oprichters van het gespecialiseerde adviesbureau Mobilys.

Geplaatst op: 1 augustus 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *