Hoe maakt u het: Mosterd is Marne

Hoe maakt u het: Mosterd is Marne

Hoe maakt u het: Mosterd is Marne

Onder de radar van het grote publiek? Nee, dat blijft Marne niet. Of toch een beetje. Want wie wist dat de oer-Groningse fabrikant produceert onder andere labels, zelfs meer dan met het eigen bekende etiket met de Martinitoren? En dat de mosterd de basis is van een hele serie sauzen, soepen en dressings van de bekende fabrikanten? Wie in Nederland mosterd eet, heeft ongeveer 65 procent kans dat die in Groningen gemaakt is.

5000 ton mosterdzaad per jaar, waar ongeveer 15.000 ton mosterd van gemaakt wordt. Ruim 30 miljoen sachets per jaar voor onder meer benzinepompen en snackbars, ruim 100 recepturen, meer dan 300 verpakkingsvarianten, 600 verschillende etiketten. Op basis van één eeuwenoud product: mosterdzaad, water, azijn en kruiden en specerijen.

En dat ruik je in de fabriekshal aan het Van Starkenborghkanaal. Waar de gele, bruine en oriëntaalse mosterdzaadjes grof of fijn gemalen worden en gemengd met de andere ingrediënten. Waar de verpakkingslijnen veel potjes, emmers, tubes en flessen verwerken.

Onbewust mosterd eten

,,Mensen kennen ons wel, maar weten inderdaad niet wat we allemaal doen en kunnen’’, zegt directeur Paul de Vries. ,,Daar zijn we de laatste tijd mee bezig. Niet alleen voor de consumenten, maar ook voor fabrikanten. Die moeten beter weten wat wij bieden.’’ Ongeveer de helft van de productie gaat met enorme hoeveelheden tegelijk naar die fabrikanten. ,,Je realiseert je niet in welke sauzen mosterd zit. In mayonaise natuurlijk, maar ook in anderen. Ik heb laten berekenen dat iedereen onbewust zo’n 100 tot 150 gram mosterd per jaar eet.’’

Veertig man zijn er dagelijks mee in de weer. Dertig in de productie, tien op kantoor. ,,Wij willen kwaliteit leveren en flexibel zijn. Met veel producten in voorraad, zodat we desnoods morgen nog kunnen leveren. Omdat de mosterd in het potje nog een paar weken moet rijpen, is dat voor onze positionering essentieel.’’ Mede de reden dat het bedrijf flink uitbreidt. ,,De nieuwe hal van 1400 vierkante meter wordt gebouwd. Maar fases 2 en 3 liggen ook al op de tekentafel.’’

Speciale soorten

Innovatie is speerpunt voor het bedrijf, dat zijn wortels (sinds 1895) heeft aan het riviertje Marne bij Kloosterburen. ,,Eetgewoontes veranderen, smaken ook. Daar spelen we op in. In onze eigen producten, maar zeker ook in de producten voor onze afnemers. Supermarkten, bijvoorbeeld. De meeste eigen merkproducten maken wij en het recept is voor elk net even anders. Datzelfde geldt voor de verpakkingen. We proberen van alles uit. Sommige dingen werken, andere niet. Daar stoppen we mee.’’

Franse mosterd, Groningse, Limburgse, Dijon: de bekende soorten. Marne heeft daarnaast een enorme range aan speciale soorten. Met honing, met ananas, met wasabi, noem maar op. ,,Het verschilt van land tot land. In Rusland houden ze van de pure soort, met zichtbare zaadjes. In Frankrijk gaan ze meer voor de fijnere variant.’’

Want de mosterd gaat de wereld over. ,,Ja, ze eten het overal, hoewel het zeker in Azië nog niet vanzelfsprekend is. Proberen we er langzaam in te krijgen.’’

Toch richt Marne zich vooral op de binnenlandse markt. ,,Genoeg werk aan de winkel. Zeker de jongere generatie heeft niet standaard een pot mosterd op tafel. Daar richten wij onze aandacht dus vooral op. Ook via de kanalen die deze doelgroep aanspreken. Facebook, vlogs. Ons doel was eerst dat mensen denken: ‘Marne is mosterd’. Dat moet langzaam omdraaien in ‘mosterd is Marne’.”

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 26 juli 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *