Eerlijke prijs voor eerlijk voedsel

Eerlijke prijs voor eerlijk voedsel

Eerlijke prijs voor eerlijk voedsel

Een eerlijke prijs voor de boeren en minder marge voor de machtige inkoopkantoren. Plus, natuurlijk, gezonder voedsel. Dat is wat De Streekboer beoogt.

De Streekboer baseert het concept op een o zo eenvoudige constatering. „Lokale boeren in de buurt verbouwen en produceren de mooiste gewassen en producten. Toch kopen we bijna allemaal ons voedsel in de supermarkten. Alles gaat in de pijplijn langs vijf grote inkoopkantoren die er veel aan verdienen.”

De lokale boeren zien de marges aan hun neus voorbijgaan, terwijl ze bij ons om de hoek produceren. Dat kan en moet anders, vinden de oprichters van De Streekboer. Drie jonge ondernemers – Janco Heida, Thijs Riem Vis en Sandra Ronde – hebben samen een nieuw ideaal, dat samenkomt in De Streek boer. Sandra Ronde: „Wij willen een nieuwe markt creëren voor streekproducten en daarmee een gezond voedselsysteem dat voor iedereen eerlijk is.”

Idealisten met een missie

Het concept achter De Streekboer is simpel. Boeren geven input over de gewassen en producten die zij verbouwen. Die input wordt op de website van De Streekboer gepresenteerd. Vanuit dat aanbod kunnen klanten een bestelling doen, die eens per week op een lokaal verzamelpunt kan worden afgehaald. Er zijn verzamelpunten in Heerenveen, Leeuwarden, Sneek en Groningen. Thijs Riem Vis: „Boeren uit de regio komen daar samen en ontmoeten de consumenten die hun bestellingen af komen halen. Ook kan er ter plekke nog gekocht worden.”

Samen hebben de drie idealisten een missie. Ze vinden het huidige voedselsysteem niet eerlijk en daar moet wat aan gedaan worden. Sandra: „Er zijn boeren die net dat beetje extra doen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het voorkomen van bodemuitputting bij het verbouwen. Het gevolg is dat zij een wat hogere kostprijs hebben en daardoor hun producten niet voldoende kunnen afzetten. Ze worden afgestraft terwijl ze dingen eigenlijk beter doen.”

„En niet alleen beter voor de leefomgeving”, valt Thijs bij. „Je krijgt er ook gezonder voedsel door. In bedrijven worden keuzes vaak gemaakt op basis van economische motieven. Boeren worden min of meer gedwongen hun voedsel voor een zo laag mogelijke prijs aan te bieden.” Met een vrije keus worden wellicht minder bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Puur en lokaal

Er spreekt een zekere felheid uit de woorden die over tafel vliegen. Het is te merken dat De Streekboer vanuit een ideaal is ontstaan. Janco Heida begon, mede vanwege gezondheidsredenen, met zo puur en lokaal mogelijk te eten. Daarvoor haalde hij wekelijks bij verschillende lokale boeren producten op. Zijn rondje mondde al snel uit in een bezorgservice, het begin van De Streekboer.

Via het ondernemersprogramma De Noordelingen vond hij in Thijs en Sandra twee bondgenoten. Beiden vanuit hun eigen wensen. Sandra was tijdens haar studie en periodes in het buitenland in aanraking gekomen met de mondiale voedselproblematiek. „Als ik iets wilde veranderen, vond ik dat ik bij mezelf moest beginnen. Het sociale element achter lokaal voedsel is mijn drijfveer. De consument komt dichterbij de boer te staan en zo ontstaat er begrip voor de wijze waarop boeren produceren. Want dat heeft niet alleen effect op het product, maar ook op de dieren en natuur eromheen.”

Thijs wilde vroeger boer worden. Een wens die er nog altijd is, al is het hem vaak afgeraden. „Hard werken voor weinig centen en een onzeker bestaan. Dat werd er altijd tegen mij gezegd. Hoe oneerlijk, dacht ik. Daarom wil ik met De Streekboer omstandigheden creëren die het wel gewoon mogelijk maken om als boer goed te kunnen leven. Met eerlijke producten én prijzen.”

Voedselsysteem van de toekomst

De wijze waarop Sandra en Thijs spreken is doordrenkt met passie. Ze weten dat ze nog een lange weg te gaan hebben. Zo blijven ze ook continu kritisch kijken naar de ontwikkeling van De Streekboer. Nieuwe plannen zijn in de maak. De Streekboer gaat bijvoorbeeld een ledensysteem lanceren waarbij de leden abonnees zijn. De prijs in de webshop is dan de prijs die de boer beurt. Het moet leiden tot betrokkenheid en bewustwording.

„Wij geloven dat dit het voedselsysteem van de toekomst is”, aldus Sandra. „Het gaat om transparantie. Als je uit kan leggen wat er achter de prijs zit, vinden consumenten het prima om het te betalen. Met ons systeem proberen wij dit te bereiken. In het systeem dat wij nastreven kennen mensen hun boer. Ze weten hoe hij produceert en waar hun eten vandaan komt.”

Fotografie: Pepijn van den Broeke

Dit artikel verscheen op donderdag 13 april 2017 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Jasper de Vries (Journalist)

Jasper de Vries (Journalist)

Geplaatst op: 28 april 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.

Uitgelicht