Prikkelig en puntig leren pitchen

Prikkelig en puntig leren pitchen

Prikkelig en puntig leren pitchen

Pitchen is steeds vaker onderdeel van het ondernemen. Het helpt een gesprek op gang. Een uitleg van expert Gijs Nillessen.

Bron: DVHN
Afbeelding: Pexels

Pitchen is een kunst. En het komt heel precies. ,,Je mag geen illusie pitchen’’, vindt Gijs Nillessen van Speak art en van The Pitch Academy. ,,Wat je vertelt moet haalbaar zijn en waarachtig kloppend.’’

Als je iets gedaan wilt krijgen – een baan, een investering – is een puntige en prikkelende pitch, een verhaaltje van een of twee minuten, de methode om in elk geval in gesprek te raken.

Amerikanen en Engelsen
Er is de laatste tijd veel aandacht voor de kunst van het pitchen. Prins Constantijn, opvolger van Neelie Kroes als startup-gezant, vroeg er recent aandacht voor in de talkshow van Eva Jinek. Hij had ontdekt dat Amerikanen en Engelsen de techniek van de pitch veel beter beheersen.

Zo’n verhaaltje, als we een pitch zo mogen noemen, vereist voorbereiding. De Amerikanen en Engelsen worden ermee grootgebracht en daarmee is de voorbereiding een onderdeel van hun systeem geworden. Bij ons loopt dat anders.

Lege zalen
Neem Gijs Nillessen uit Groningen, expert in pitchen. Hij werd bij toeval die expert. Hij studeerde communicatiewetenschappen en vond het podium interessant. Nillessen werd daarom cabaretier. ,,Je wist niet dat ik cabaretier was? Ook geen wonder met al die lege zalen’’, klinkt het vol zelfspot.

Zijn studievrienden gingen aan het werk en hij bewonderde ze om wat ze deden. Omgekeerd bewonderden ze hem ook. Maar het werk van cabaretier bekoorde hem steeds minder. ,,Steeds maar eenrichtingsverkeer, altijd zenden’’, zegt hij. ,,Ik heb liever contact met mensen.’’

Ruimte voor verbetering
Hij ontdekte dat de bedrijven in de wereld van zijn studievrienden zich doorgaans matig presenteerden. Er was in elk geval ruimte voor verbetering. In dat gat is hij met volle overgave gedoken, want hij had inmiddels uit eigen ervaring geleerd hoe het moest.

De pitch is bijvoorbeeld geen verkooppraatje zoals vaak gedacht wordt. Want van verkopers worden we immers niet blij. Het is, zo begrijpen we van Nillessen, een manier om in gesprek te raken.

Je vertelt kort en puntig wat je wilt zeggen maar wel zo prikkelend dat er nog volop vragen zijn. En zo raak je in gesprek. Nillessen: ,,Als je het goed doet, is pitchen ook aangenaam om naar te kijken. Je doet je toehoorders er een plezier mee.’’

Wollige verhalen
Jeroen van Onna, investeringsmanager van de NOM, snapt wat Nillessen zegt. Hij staat er soms versteld van hoe gebrekkig ondernemers het verhaal van hun bedrijf vertellen. Ze beheersen de kunst van het pitchen niet.

,,Spreek je een ondernemer op een borrel en vraag je wat hij doet, dan krijg je al te vaak een wollig verhaal’’, zegt de investeringsmanager van de NOM. ,,Die ondernemer laat een kans liggen om z’n bedrijf goed onder de aandacht te krijgen.’’

Wees voorbereid
Pitchen is essentieel. Het leven zit vol momenten waarop je jezelf, je visie of bedrijf over het voetlicht moet brengen. Train daarop, zegt de Pitch Academy. Wees voorbereid op dat moment.

Nillessen: ,,Een pitch is geen monoloog maar het begin van een gesprek. Je hoeft niet direct alles te vertellen.’’ En Van Onna: ,,Je moet je pitch altijd beschikbaar hebben want je kunt ook toevallig op straat aangesproken worden.’’

Goeie pitch scheelt tijd
Met een pitch kun je geld binnenhalen of een samenwerking realiseren. Het kan enorm verschillen. Maar één ding is zeker, zegt Nillessen, een goeie pitch scheelt tijd. De cabaretier in hem speelt even op: ,,Stel eens dat bestuurders of ambtenaren goed zouden kunnen pitchen.’’ Boven alles geldt: je moet vertrouwen wekken. Nillessen: ,,De ander moet het gevoel krijgen: hij of zij kan het wel.’’

Bescheiden
De noorderling is te bescheiden om goed te pitchen, wordt vaak gedacht. Nillessen vindt dat wel meevallen. ,,In de pitch van een noorderling zit minder ruis, in die van een randstedeling veel meer bluf’’, vindt hij, ,,maar we zijn hier wel veel meer to the point.’’

Bouke Nielsen (Journalist)

Bouke Nielsen (Journalist)

Geplaatst op: 3 april 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.