Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube, blogs en vlogs. En nog veel meer. Social media doen ertoe. Maar geldt dat voor iedere ondernemer? En hoe moet je ze gebruiken en wat moet je vooral niet doen?
Door Jean Paul Taffijn, foto Pepijn van den Broeke
Ja! Maak gebruik van social media
Zij zijn een eenvoudige manier om jezelf te laten zien, om te tonen welke producten je maakt, welke diensten je aanbiedt. Je creëert er een band met je (potentiele) klanten mee, kweekt goodwill met goede berichten, en zorgt ervoor dat je website beter bekeken wordt. Je hebt ook een geweldig platform om je successen te delen. En dat alles heeft als positieve bijvangst dat Google dat waardeert en je hoger in de zoekresultaten zet.
Denk na
Posts werken goed als ze op het podium te zien of te lezen zijn waar ze thuishoren. Gebruik Facebook voor de iets persoonlijk (maar niet té) getinte berichten, zet zakelijke teksten op LinkedIn. Alle social media bieden tools aan waarmee je kunt zien hoe groot de effecten van je posts zijn. Door steeds bewust te blijven van welke social media je met welke inhoud waarvoor gebruikt, kan het effect uitermate groot zijn. Bedenk wel dat het een strategie voor de langere termijn is.
Blog
Nog altijd een uitstekende manier om iets over je bedrijf te vertellen. Je kunt laten zien welke visie je hebt, wat de missie is van je onderneming. En dat is belangrijk. Uiteindelijk doet iedereen zaken met een mens, niet met een bedrijf. Informatieve blogs zijn ook goed. Vertel iets over je product, je dienst, je wereld. Die blogs kun je prima verspreiden via verschillende social media. Dat zorgt voor verkeer naar je website, zeker als het een goed blog is dat verder gedeeld wordt. En daar houdt Google weer van.
Ga de interactie met je publiek aan
Social media zijn niet ontworpen als platform om alleen te zenden. Ze bieden je de kans om met je klanten in gesprek te gaan. Wat vinden die van je nieuwe huisstijl, van je nieuwe product of aangepaste dienstverlening? Vraag het gewoon en leer ervan. Zo laat je meteen merken dat je de mening van je klanten op prijs stelt en serieus neemt.
Denk in beeld
Uit alle onderzoeken blijkt dat berichten die voorzien zijn van afbeeldingen meer gedeeld worden. Maak je een blog, doe er dan een foto of een mooie tekening bij. Die zijn zat te vinden. Foto’s van gezichten doen het weer beter dan andere afbeeldingen. Ook iets om bij stil te staan. Maak je liever een vlog? Ook goed. Het gebruik wordt steeds meer geaccepteerd en mensen waarderen het dat je de moeite neemt om een video te maken. Zo kun je ook nog persoonlijker in beeld komen en werken aan je gunfactor bij klanten.
Copy past
Een veelgemaakte fout is dat ondernemers hun berichten, afbeeldingen en video’s in dezelfde vorm op veel verschillende social media kwakken. Dat is een slecht idee. Je wilt als publiek niet op verschillende kanalen hetzelfde tegenkomen. Facebook creëert andere verwachtingen dan LinkedIn. Wees op het één wat informeler in je posts, doe het op het ander juist puur zakelijk. Scheelt irritatie en helpt waardering te krijgen.
SCHREEUWEN!!!
Al die hoofdletters en uitroeptekens gaan snel op de zenuwen werken van je publiek. Heb je een mooie ondernemersprijs gewonnen? Zet er dan gerust een blij uitroepteken achter. Maar laat het verder achterwege. Je wilt niet overkomen als gillende prijsvechter die als het ware probeert een folder onder iemands neus te drukken.
Te veel promotie
Maak niet de fout social media alleen te gebruiken om je waar aan te prijzen. Mensen zitten niet te wachten op alleen maar ongeadresseerde reclame. Je wilt serieus genomen worden, een band opbouwen. Dat doe je door ook berichten te delen die iets zeggen over jou als ondernemer, of over je bedrijf. Blog over belangrijke dingen vanuit je onderneming, of over keuzes die je maakt. Als je dat doet, dan is het volledig geaccepteerd dat je één of twee keer per week aan platte promotie doet.
Slechte dosering
Te veel posten is niet goed, te weinig ook niet. Bij een overdaad aan berichten draaien mensen hun hoofd weg. Bij een tekort vragen je potentiële klanten zich af of het wel goed met je onderneming gaat. Als je laatste blogpost van 2011 is, roept dat vragen op. Als je Facebookpagina al maanden geen berichten heeft, ook. Ja, gebruik van social media kost tijd. Dus misschien is het een idee om het uit te besteden. Dat kan al snel uit.
Denken dat je wel zonder kunt
Fout. Bijna iedere Nederlander met een smartphone kijkt op social media. En tweederde van hen doet dat dagelijks. Allemaal potentiële klanten die je laat liggen als je geen gebruik maakt van sociale media. Vergis je niet. Je directe concurrenten doen het allemaal wel en vissen de vijver leeg. De kracht van social media – bij goed gebruik – moet niet onderschat worden. Daar kunnen netwerkbijeenkomsten niet tegenop.
Deze tips komen van Merel Smedes uit Erm, die onder de naam Communicatievogel ondernemers bijstaat in hun gebruik van social media. „Doe het. Maar doe het bewust.”
Dit artikel verscheen op vrijdag 17 maart 2017 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?