Bezoek uit Japan voor Drentse startup Healthcoin

Bezoek uit Japan voor Drentse startup Healthcoin

Bezoek uit Japan voor Drentse startup Healthcoin

ASSEN – Een bijzonder verzoek in de mailbox van Mike van Holsteijn, de oprichter van de Drentse startup Healthcoin. Een mail, helemaal vanuit Japan. Het Japanse ‘Institute for International Socio-Economic Studies’ wilde graag meer weten over Healthcoin en daarom kwam Kazuko Yuma-Kawase op 6 februari een kijkje nemen in de Ondernemersfabriek te Assen.

Nederland is vooruitstrevend op het gebied van eHealth, maar van interesse vanuit Japan had Van Holsteijn niet durven dromen. Het bedrijf Healthcoin bestaat sinds september 2015 en probeert mensen uit te dagen om een gezonde leefstijl te hanteren, door ze te belonen voor een gezonde keuze.

Werkgevers kunnen de Healthcoins inkopen en ze laten sparen door hun werknemers. De werknemers worden bijvoorbeeld met ‘coins’ beloond als ze met de trap gaan in plaats van met de lift, of als ze met de fiets naar het werk komen. Zij kunnen deze coins weer uitgeven aan gezonde items. Een soort moderne spaarzegels voor een gezond leven.

Nederland is innovatief
Het initiatief is bij het onderzoeksinstituut uit Tokio opgevallen en zij wilden dan ook alles weten over de gezonde munt. Nederland staat in Japan te boek als innovatief land op het gebied van digitale toepassingen in de zorg. Dit wordt ook wel eHealth genoemd.

Mensen worden steeds ouder, bewegen minder en krijgen sneller gezondheidsklachten door een slechte leefstijl. Dit blijkt niet alleen het geval in Nederland, in Japan is de problematiek volgens de Japanse onderzoekster Kazuko Yuma-Kawase soortgelijk.

Let op de doelgroep
De onderzoekster wilde graag weten hoe Healthcoin in Nederland is opgezet. In Japan zijn zorg en digitalisering van de zorg twee aparte gebieden en Kazuko Yuma-Kawase was benieuwd hoe eHealth oplossingen in Nederland ingezet worden. In Japan zijn al eerder dit soort programma’s opgezet, maar die mislukten. Waar onderscheidt Healtcoin zich mee?

Volgens Van Holsteijn is het concept in Nederland effectief omdat een gezonde levenstijl voor spaarders direct geld waard wordt. De wijze waarop mensen Healthcoins verdienen is per doelgroep verschillend. ,,Kinderen hebben andere wensen dan een vereenzaamde bejaarde”, legt Van Holsteijn uit. Wanneer je de Healthcoin toepast op een basisschool, terwijl de kinderen de munten alleen in kunnen leveren voor een rollator, dan heb je er niet veel aan.

Op de goede weg
Daan Bultje, directeur van het Healthy Ageing Network Noord-Nederland, vindt de Japanse interesse voor de Healthy Ageing aanpak in Nederland een mooi signaal. ,,Japan is een van de landen die een zogenaamde bluezone kent, een plek waar mensen bovengemiddeld langer en gezonder leven. Als men nu uit Japan naar Noord-Nederland komt om hier interventies te bekijken, laat dat wel zien dat we hier op de goede weg zijn. Hoe meer uitwisseling hoe beter, want de vergrijzingsproblematiek is in Japan nog net wat urgenter dan hier’’

Kennis uitwisselen
“Onze focus is in eerste instantie op de Nederlandse markt gericht, maar toen het verzoek om een afspraak uit Japan kwam hoefde ik niet lang na te denken’’, zegt Van Holsteijn. ,,Ik denk dat er wereldwijd veel kennis uit te wisselen valt over vernieuwende aanpakken om de gezondheidszorg betaalbaar en vooruitstrevend te houden. Het bevestigt ook de koers die we met Healthcoin hebben uitgezet.’’

Fotografie: Healthcoin

Geplaatst op: 7 februari 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *