De 6 slimste tips om je reputatie op te krikken

De 6 slimste tips om je reputatie op te krikken

De 6 slimste tips om je reputatie op te krikken

Hoe denken mensen eigenlijk over jou en je onderneming? Je reputatie – de hoedanigheid waaronder je als ondernemer bekend staat – kan je fantastisch maken of keihard breken. Word spreads fast in de huidige digitale samenleving. Drie kenners geven zes tips om je reputatie op te krikken en te behouden.

Door Karlijn ter Horst, illustratie Job van der Molen

Tip 1
Maak waar wat je roept

Voor Roelof Oldenburger van Movum zou dit het uitgangspunt voor iedere ondernemer moeten zijn: „Je mag best van jezelf zeggen dat je ergens goed in bent, maar dan moet het wel waar zijn. Zorg dat wat je zegt wie en wat je bent, in lijn is met wat je daadwerkelijk bent.”

René Blokzijl van Dizain gaat zelfs een stap verder: „Gebruik storytelling, maar ga niet arrogant van de toren blazen. Vertel eerlijke verhalen die bij je passen waarmee je laat zien wie je bent. En make them true.”

Daar hoort volgens Oldenburger nog een essentieel onderdeel bij. „Lever kwaliteit. Misschien een enorme dooddoener, maar dat is het in mijn beleving niet. Je wordt uiteindelijk altijd afgerekend op de resultaten die je levert.”

Tip 2
Wees consistent in je eigen gedrag

„Reputatie ontstaat als gevolg van wat je zelf doet”, stelt Blokzijl. Deels, vult Sjoerd de Vries van NHL aan: „Er zijn een hoop andere actoren die reputatie bepalen buiten de ondernemer om waar weinig invloed op uit te oefenen valt. Je kunt alleen je eigen gedrag managen.” Doe dat ook, luidt het devies van de drie.

„Wees consistent in wat je doet”, geeft Oldenburger mee. De perfecte jas om als ondernemer naar buiten aan te trekken, bestaat volgens Blokzijl uit drie onderdelen: communicatie, symboliek en gedrag. „Wat staat er in je brochures, ga je wel of niet op Facebook, wat zijn je logo en huisstijl, welk pand kies je en hoe zakelijk of informeel gedraagt je personeel zich?”

Volgens De Vries gaat reputatie tot ‘in de haarvaten’ van je onderneming. Blokzijl: „Mensen moeten niet doen alsof reputatie iets onheilspellends van buiten is. Het is hartstikke vormbaar.” Zorg dat de jas past.

Tip 3
Vertel waarom je iets doet

De jas die je draagt, trek je pas aan als je weet waarom je iets doet. Blokzijl: „Veel ondernemers hebben een onduidelijk beeld van waarom ze er zijn. Die zijn vooral praktisch bezig, met het verkopen van hun product.” Een succesvol ondernemer, zo stelt Blokzijl, vertrekt vanuit waarom.

Geïnspireerd door Start with Why, uit de Gouden Cirkel van Simon Sinek, die zegt dat mensen niet kopen wat je doet, maar bij jou kopen om waarom je het doet. „Doe vooral aan personal branding, maar wees geen allemansvriendje. Vertel waar je voor staat met focus op je markt”, voegt Oldenburger toe.

Tip 4
Zorg goed voor je netwerk

Netwerken: het stokpaardje van het ondernemerschap. Want van een goed netwerk krijg je veel terug, is de gedachte. En daar gaat menig ondernemer nou juist de mist mee in, stelt Oldenburger.

„Wat ik te vaak zie is dat mensen denken dat netwerken gaat om halen. Maar de essentie van netwerken is geven.” Een telefoontje op een verjaardag of even langsrijden voor een bak koffie: laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent.

„Geven is voor veel mensen die ontvangen wel tricky. Je moet zorgen dat je het niet voorwaardelijk maakt.” Wie niet per definitie iets terug verwacht en daarvoor uitkomt, ziet zijn reputatie positief groeien.

Tip 5
Wees zichtbaar

Zorg dat je gezien wordt. De Vries geeft een voorbeeld: „Het is goed om betrokken te zijn. Shell gaat bijvoorbeeld windmolens bouwen, maar iedereen weet dat olie veel meer oplevert. Die molens is meer bouwen aan reputatie dan ontwikkelen van rendement.”

Wees daar waar over jou gepraat wordt. Dat geldt niet alleen voor de fysieke wereld, maar ook online. Blokzijl: „Merken moeten zijn waar de consument is. Tegenwoordig is dat op sociale media. Laat op zoveel mogelijk plekken associaties achter.” Wie online vaak goede dingen over een onderneming tegenkomt, denkt intuïtief sneller aan hun producten, legt hij uit.

Tip 6
Monitor je reputatie

Naast het voordeel van vergrote zichtbaarheid brengt de digital age ook nadelen: online onthoudt alles, (negatieve) berichten blijven bestaan en verspreiden zich snel. Monitor daarom je reputatie, aldus de drie experts.

De een gaat daarin wat verder dan de ander. De Vries pleit voor continue monitoring: „Doe geen marktonderzoek meer, maar monitor continu een paar aspecten die je relevant vindt.” Juist omdat informatie zich zo snel verspreidt, biedt het kansen om in te grijpen. Monitoren gaat volgens Blokzijl te ver. „Je moet feeling houden met hoe je bekend staat, maar vooral vertrekken vanuit jezelf.”

Oldenburger doet nog een stapje terug: „Natuurlijk moet je marktonderzoek doen. Maar de wereld verandert sneller dan wij en daar kun je simpelweg niet altijd in mee.”

Aan dit verhaal werkten mee:

› Roelof Oldenburger, mede-eigenaar van adviesbureau in leiderschaps- en loopbaan ontwikkeling Movum
› Sjoerd de Vries, lector Sociale Media en Reputatiemanagement aan de NHL Hogeschool
› René Blokzijl, managing partner van reclamebureau Dizain


Dit artikel verscheen op donderdag 12 januari 2017 in ons magazine Noordz. Magazine nabestellen?

 

Karlijn ter Horst (Journalist)

Karlijn ter Horst (Journalist)

Geplaatst op: 16 januari 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.