Chatrobot oogst 1,5 miljoen euro

Chatrobot oogst 1,5 miljoen euro

Ontwikkeling van chatrobot oogst 1,5 miljoen euro

HEERENVEEN – De 22-jarige Alexander Wijninga steekt samen met Lupus Ventures in Heerenveen 1,5 miljoen euro in de ontwikkeling van een chatrobot, ofwel een automatische klantenservice. Dat meldt de Leeuwarder Courant.

Alexander Wijninga, die Friesland op zijn achttiende verruilde voor Utrecht, begint volgende maand met zijn nieuwe start-up Watermelon Messenger, een programma voor bedrijven dat klantcommunicatie via Facebook, Telegram, chat en e-mail gemakkelijk maakt. In de software zitten intelligente chatbots die gesprekken kunnen voeren en snel antwoord geven op honderden vragen van klanten.

,,De chatbot is als een baby die steeds slimmer wordt”, zegt Wijninga. ,,Hij kan eerst goedemorgen zeggen, maar na verloop van tijd weet hij het antwoord op moeilijke vragen. De bot simuleert hoe een mens zou reageren als gesprekspartner.”

Geautomatiseerde klantenservice

Lupus Ventures, de investeringsmaatschappij van Jan en Cees de Wolff in Heerenveen, ziet toekomst in deze vorm van klantcommunicatie. Wijninga en het financieringsbedrijf steken samen 1,5 miljoen euro in de ontwikkeling van de start-up. Dat geld is onder meer bedoeld voor de groei van de applicatie in Europa.

,,Vanuit de markt is veel vraag naar een geautomatiseerde klantenservice”, zegt Wijninga. ,,Klanten kennen chatbots nu nog als onhandige verschijnsels waar je moeilijk mee kan communiceren, maar de techniek is nu veel beter. Randstad gebruikt de bots al. Sommige klanten zijn al aan een baan gekomen na contact met een geautomatiseerde gesprekspartner.”

Stampei met Whatsapp

Wijninga is ondernemer sinds zijn middelbareschooltijd in Sneek. Hij begon met een marketingbureau gespecialiseerd in sociale media en zet die kanalen nu in voor zijn nieuwe klantenservicedienst. Daarmee werd hij door vakblad Sprout verkozen tot beste jonge ondernemer van het jaar. Nog hetzelfde jaar ging hij failliet door stampei met WhatsApp. Eigenaar Facebook dreigde met een procedure als Wijninga de WhatsApp bleef gebruiken voor klantcontact. De investeerders trokken zich terug.

Ondanks de tegenslag wilde Wijninga en zijn partner Charl Haas verder met ondernemen en het uitbouwen van hun start-up. In de toekomst verwacht de 22-jarige ondernemer de diensten van zijn voormalige bestrijder WhatsApp toe te voegen aan Watermelon Messenger. ,,Maar voor nu hebben we de koppeling met WhatsApp maar even weggelaten”, zegt Wijninga. ,,Dat risico willen we niet nog een keer lopen.”

Geplaatst op: 13 januari 2017

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.