Kledingketens beloven beterschap

Kledingketens beloven beterschap

Kledingketens beloven beterschap

Naaisters die in India kleding maken voor merken als C&A, The Sting en We Fashion verdienen niet genoeg om van rond te komen, zo blijkt uit onderzoek.

door Annemieke van Dongen

Een derde van de Indiase textielarbeiders die kleren maken voor Nederlandse merken verdient minder dan het wettelijke miniumloon van 98 euro per maand, zo blijkt uit onderzoek van de Schone Kleren Campagne en de Landelijke India Werkgroep. Om een gezin te kunnen onderhouden, zou een arbeider in India volgens die organisaties het zogeheten leefbaar loon van 257 euro moeten verdienen. ,,Veel vrouwen verdienen nog geen derde daarvan. Ze werken zich elke dag uit de naad voor een hongerloon in opdracht van Nederlandse merken’’, zegt Tara Scally van de Schone Kleren Campagne.

Die actiegroep en mensenrechtenorganisatie Landelijke India Werkgroep interviewden sinds augustus vorig jaar 150 arbeiders in tien fabrieken in het zuiden van India die kleding maken voor C&A, CoolCat, G-Star, McGregor, Mexx, Scotch & Soda, The Sting en We Fashion. Ook spraken ze met vakbondsleden en organisaties die opkomen voor de rechten van textielarbeiders. De conclusie dat werknemers worden uitgebuit, heeft net zo goed betrekking op andere merken, zegt Scally. ,,Dat we bij deze merken zijn gekomen, is toeval. De meeste merken zijn niet transparant over waar hun kleding wordt gemaakt. Daarom vroegen onze onderzoekers net zo lang rond tot ze een aantal Nederlande merken beet hadden. We hebben geen reden om aan te nemen dat andere merken die in India produceren het beter doen.’’ Uit het onderzoek blijkt verder dat vrouwen minder verdienen dan mannen. Zwangere vrouwen worden volgens de onderzoekers ontslagen omdat ze vaker moeten pauzeren.

Verplicht overwerk wordt vaak niet uitbetaald. Medewerkers die een paar minuten te laat komen, krijgen soms voor straf twee uur niet uitbetaald of worden naar huis gestuurd, waardoor ze een dag loon mislopen. Bij welke fabrieken in India arbeiders misstanden hebben gerapporteerd, vermelden de Schone Kleren Campagne en de Landelijke India Werkgroep niet, om de arbeiders te beschermen. Dat maakt het voor de genoemde merken lastig om te reageren. Die laten weten zich niet in de conclusies te herkennen. ,,Wij weten niet om welke fabrieken het gaat’’, zegt C&A, dat kleding laat produceren bij 137 verschillende fabrieken in India en in het rapport bij drie ‘foute’ fabrieken als opdrachtgever wordt genoemd. ,,We doen er alles aan om de rechten te respecteren van iedereen die aan onze productie bijdraagt.’’

CoolCat laat weten dat minder dan 0,1 procent van zijn collectie de afgelopen jaren in India is geproduceerd. Desondanks is de keten een eigen onderzoek begonnen. G-Star, We Fashion en The Sting benadrukken dat ze aan verduurzaming van hun productie werken. The Sting kan echter niet uitsluiten dat arbeiders worden uitgebuit in fabrieken waar kleding voor de keten wordt gemaakt, erkent woordvoerder Marco van Muiswinkel. ,,We kopen in bij veertig Nederlandse importeurs. We weten niet bij welke fabrieken zij inkopen. Het zijn ónze labels in de kleding. Dus als er qua arbeidsomstandigheden iets niet in de haak is of er gebeurt een ramp, staat onze naam in de kranten. Niet die van onze leverancier. Daarom werken we aan meer transparantie en gaan we het aantal leveranciers minimaal halveren.’’

Bron: Leeuwarder Courant.

Geplaatst op: 4 oktober 2016

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *