Ziegler boekt grootste brandweerorder ooit

Ziegler boekt grootste brandweerorder ooit

Ziegler boekt grootste brandweerorder ooit

Het was even feest Bij Ziegler Brandweertechniek in Winschoten. Met de jongste order uit Utrecht is de orderportefeuille tot ver in 2018 gevuld.

door Dick Offringa

De veiligheidsregio Utrecht heeft voor de komende vier jaar 67 brandweerauto’s besteld en heeft voor de vier jaren daarna nog eens optie van 38 stuks. Het is de grootste order uit het bestaan van de fabriek, waarmee vele miljoenen euro’s zijn gemoeid. ,,De opdrachtgever wil het bedrag niet prijsgeven, en dan doen wij dat ook niet’’, aldus directeur Hans Wortelboer. Maar de opdracht was voldoende om het personeel op gebak te trakteren en tekst en uitleg te geven. Het is de tweede omvangrijke order dit jaar voor Ziegler uit Nederland. Eerder dit jaar bestelde de Brabantse veiligheidsregio al 26 stuks, een opdracht waarmee het bedrijf tot medio volgend werk heeft. ,,Daarna beginnen we aan de opdracht voor Utrecht.’’ Ondertussen levert Ziegler ook kleinere aantallen brandweerauto’s uit aan binnen– en buitenlandse opdrachtgevers verwerkt.

Het aantal carrosseriebouwers wordt dit jaar met 20 procent uitgebreid, waardoor het personeelsbestand op 95 uitkomt. De order is via een Europese aanbesteding in de wacht gesleept. Sinds Nederlandse brandweerkorpsen in in totaal 25 veiligheidsregio’s zijn ondergebracht, worden grotere orders in de markt gezet, aldus Wortelboer. Maar die omvang heeft ook te maken met een inhaalslag in het vervangen van oude brandweerauto’s, een effect van bezuinigingen in de afgelopen crisisjaren. De veiligheidsregio’s zijn nu begonnen met het wergwerken van die achterstand. Veiligheidsregio Utrecht krijgt drie typen voertuigen geleverd: de standaard autotankspuit, een compacte versie daarvan en een voertuig voor bestrijding van natuurbranden. Die laatste wordt voor twee derde gebouwd bij een zusterbedrijf in Kroatië en en afgebouwd in Winschoten.

De overige twee typen worden in Winschoten gebouwd, deels met behulp van toeleveranciers. De compacte brandweerauto is speciaal ontwikkeld voor Utrecht. Hij is 18 centimeter smaller dan de gangbare om moeilijker stadsgebieden met smallere straten te kunnen doorkruisen. Best een ingewikkelde klus, aldus Wortelboer, omdat de slagkracht van de brandweerauto nagenoeg gelijk moet zijn met de grote variant. Een deel van de concessie zit in de nieuwe versterkte cabine. Daarin is ruimte voor zes in plaats voor acht personen. Voor het ontwerp heeft Ziegler een Duits designbureau ingeschakeld. ,,Het voertuig moest er volgens de opdrachtgever wel mooi uitzien.’’ Ziegler denkt met dit type een neigen markt aan te kunnen boren. Ziegler levert aan afnemers in Scandinavië, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In dat laatste land verkeren enkele opdrachten in een eindfase. Wortelboer neemt aan dat de aankondiging van de brexit op deze orders geen invloed zal hebben. Wat er over enkele jaren gebeurt, is afwachten. Veel zal afhangen van bijvoorbeeld de ontwikkelingen rond het pond, stelt hij.

Bron: Dagblad van het Noorden.

Geplaatst op: 5 juli 2016

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.