‘Auto opladen moet op een slim moment, ’s nachts om twee uur’

‘Auto opladen moet op een slim moment, ’s nachts om twee uur’

‘Batterij moet straks een derde van de huidige prijs kosten’

Elektrisch autorijden is in opmars. Paul Harms van Mobility Service Nederland in Eelde mag zich op dit terrein specialist noemen. Het opladen is de crux in elke strategie voor moderne mobiliteit. Maar: „Je moet niet te snel willen.” Een vraag is amper nodig.

door Bouke Nielsen

Paul Harms vertelt honderduit over zijn werk. Een carrière in de autolease en specialist in elektrisch rijden. Over dat elektrisch rijden heeft hij uitgesproken ideeën: ,,Mijn droom is dat we een auto op slimme momenten opladen. Niet als heel Nederland net opstaat en iedereen elektriciteit nodig heeft.’’

Harms zwierf al heel Europa door en was chief executive officer (ceo) van Athlon Nederland, ’s lands grootste autoleasebedrijf. En nu zit hij een paar dagen in de week als ceo en mede-eigenaar bij Mobility Service Nederland, recht tegenover de ingang van Groningen Airport Eelde.

Mobility Service Nederland (MSN) houdt zich naast reguliere lease bezig met shortlease, een tak van mobiliteit die het midden houdt tussen de gebruikelijke autolease (contracten van drie tot vier jaar) en autohuur (één dag tot een paar weken). Vooral de detacheringswereld is klant bij het Eelder bedrijf. Mensen die enkele maanden tot een jaar ergens gedetacheerd worden, hebben voor een afgebakende periode vervoer nodig. Dat regelt MSN bijvoorbeeld. Het bedrijf telt ongeveer 2400 contracten.

MSN groeit als kool. De kennis die Harms heeft van de autoleasemarkt is een pré. Maar hij heeft ook veel kennis en ervaring in elektrisch rijden. Harms herinnert zich nog de Th!nk, een in Noorwegen vervaardigd automobiel van Ford, die in 2009 op de Nederlandse markt kwam. ,,Grote bedrijven die in duurzaamheid voorop wilden lopen, kochten die auto’’, weet Harms over de door MSN geïmporteerde auto. ,,Maar de Th!nk is in niets meer te vergelijken met wat er tegenwoordig op de markt komt.’’

Harms werkte in 2009 in Frankrijk en kreeg toen zijn eerste Tesla. ,,Ik weet nog heel goed dat ik een jaar later ceo van Athlon Nederland werd en een vergadering in België had met het topmanagement’’, vertelt hij. ,,Ik reed de parkeerplaats op en zag alleen maar heel dikke auto’s. Dat paste helemaal niet bij wat we wilden.’’ In september 2012 switchte hij naar Better Place, waarvan hij de Nederlandse baas werd. Better Place bouwde aan een wereldwijd netwerk van batterijen voor elektrische auto’s.

Heel simpel: geen auto’s meer aan de oplader, maar op stations de lege batterijen inruilen voor geladen batterijen. De Israeliër Shai Agassi had voor dit plan 850 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Negen maanden later was het geld op en Better Place failliet. Er is dankzij Harms nu volop affiniteit met elektrisch vervoer bij MSN. Harms: ,,Het gaat bij elektrisch rijden om drie factoren: kosten (en dan praat je vooral over de batterijen), actieradius en het netwerk van oplaadstations.’’

Het wisselen van batterijen is in de optiek van Harms nog steeds een slimme oplossing. Want als alle auto’s in Nederland ooit op stroom komen te rijden, wordt een hoeveelheid stroom gevraagd die neerkomt op ongeveer twee derde van de huidige particuliere consumptie. Dus: als Nederland opstaat, kunnen niet alle auto’s ook nog eens aan de oplader. Harms: ,,Je praat bij het opladen wel over een hoeveelheid energie die door een normaal gezin in drie dagen wordt gebruikt. Dus als je oplaadt, moet dat via slimme software ’s nachts om twee uur of zo gebeuren.’’

De batterij wordt steeds belangrijker. Investeren in batterijfabrieken is volgens Harms heel interessant. Hij wijst naar Tesla, dat 6 miljard investeert in zo’n fabriek. ,,Zo’n batterij kan straks steeds meer opslaan en wordt ook nog eens goedkoper. Die batterij moet straks een derde van de huidige prijs kosten. Dat proces is nog lang niet op zijn einde.’’

Dan is er de actieradius. Er zijn in Nederland bijna 100.000 elektrische voertuigen (exclusief brom- en snorfietsen) en bijna 20.000 publieke oplaadpunten. Ter vergelijking: er zijn circa 4200 tankstations, elk met meerdere vulpunten die ook nog eens veel sneller ter beschikking van telkens de volgende automobilist komen.

,,Het is een beetje het kip- en eiverhaal’’, vindt Harms. ,,Wie een elektrische auto koopt, wil kunnen opladen. Maar er wordt ook wel gezegd dat Fastned met 51 snellaadstations te snel is. Zeg het maar.’’ Tesla kiest voor een andere oplossing. Wie een auto van dat merk koopt, kan gratis laden op een Teslastation.

Harms: ,,Tesla heeft zes stations in Nederland en de techniek is zo ingericht dat de auto je erheen brengt als je in de buurt bent en eigenlijk zou kunnen opladen. Tesla heeft met een passer cirkels op de Europese kaart uitgezet die een actieradius van 300 kilometer uitbeelden. Zo zijn over heel Europa 270 oplaadstations gesitueerd. Op elk station kunnen tien auto’s naast elkaar opladen, terwijl de chauffeur kan internetten.’’

Harms constateert dat het lastig is een strategie uit te zetten als het om ‘moderne mobiliteit’ gaat. Het is een kwestie van rust bewaren: ,,Je moet niet te snel willen, je moet je niet laten meeslepen door de waan van de dag.’’

Feitjes

* Elektrisch rijden wordt aangemoedigd omdat daarmee de CO2-uitstoot van het wegverkeer flink wordt verminderd. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van groene stroom. In het laatste geval is er volgens TNO sprake van een reductie van 70 procent.

* Opladen wordt goedkoper, ongeveer 6 euro per keer. Ook is een elektrische auto stiller.

* Het aanbod van volledig elektrische auto’s is nog gering. Tesla is populair, maar de vanafprijs is circa 85.000 euro. Omdat de Tesla nog maar kort op de markt is, is die tweedehands amper verkrijgbaar. De Nissan Leaf is er vanaf 29.000 euro (actieradius 250 km) en de Renault Zoe vanaf 21.000 euro (210 km). Veel fabrikanten (Opel, BMW, Kia, Audi en VW) zijn bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s.

* Eind 2015 telde Nederland 90.725 elektrische voertuigen (exclusief elektrische brom- en snorfietsen) en 20.000 publieke laadpunten

* De Tesla model S is de meest populaire elektrische auto in Nederland. Eind 2015 waren er 4832 in Nederland, gevolgd door Nissan Leaf (1280) en de Renault Zoe (1110). Van de hybride auto’s is de Mitsubishi Outlander de populairste (24.506), gevolgd door de Volvo V60 (14.470) en de VW Golf GTE (8806).

Bron: Dagblad van het Noorden

Geplaatst op: 26 april 2016

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.