Op zoek naar de 20 procent

Op zoek naar de 20 procent

Op zoek naar de 20 procent

Effectus-HR uit Leeuwarden lukt wat andere recruitmentbureau’s niet lukt. Ze vinden kandidaten voor bijna onvervulbare vacatures. Hoe? Met data en online marketing.

Tachtig procent van de vacatures die bij recruiters wordt uitgezet, zijn makkelijk te vervullen. Het gaat dan om bijvoorbeeld administratief medewerkers of verkopers. Op een vacature komen honderd reacties binnen. Voor de resterende twintig procent geldt bijna het omgekeerde. Het gaat dan om hoogopgeleide mensen, zoals proces engineers en specialistische IT’ers.

,,Als je een ontwikkelaar van heel specifieke software zoekt, dan vind je in heel Nederland slechts veertig”, zegt Reimer te Velde, eigenaar van Effectus-HR. ,,Terwijl er een ontzettend grote vraag naar hun diensten is.” ,,Het is krapte op de markt. Dat zie je niet als je kijkt naar de mensen die thuis zitten. Deze mensen zitten dat ook niet. Die kunnen van baan naar baan.”

Ze zijn daarom ook niet op de traditionele manier te vinden. ,,Een functieprofiel op een vacaturesite is niet genoeg.” De werkgever moet vechten om deze werknemers. Het bedrijf moet zich daarom zo goed mogelijk presenteren, zodat de kandidaat zich aan hen wil verbinden. Te Velde helpt hen daarbij. ,,We gaan in gesprek met het bedrijf en kijken met welk aspect we iets kunnen. Wat onderscheidt hen van anderen? Waarom zouden mensen graag daar willen werken?” Daar gaan ze vervolgens mee aan de slag, door technieken uit de online marketing te gebruiken.

,,Eigenlijk is de website van een recruiter niet wezenlijk anders dan een webshop van een bedrijf als Zalando. We ‘verkopen’ vacatures en die moeten op de beste manier bij de kandidaten komen.” Als iemand een vacature bekijkt, piept die ook weer omhoog als reclame bij andere websites. Net zoals een paar schoenen je over het web achtervolgt.

,,Maar we bieden ook gemak. Als je een vacature ziet op je smartphone, kan je niet je cv uploaden. Dan moet je je e-mailadres achter kunnen laten, zodat wij contact met jou opnemen. Uiteindelijk proberen we de geschikte kandidaat te omcirkelen, zodat zijn interesse wordt gewekt.”

Ook overgekomen uit de online marketing is het gebruik van data. Voor iedere vacature worden twee teksten geschreven, die worden getest op internet. ,,We analyseren wat aanslaat en wat niet. En of we de goede doelgroep bereiken. Om zo aan te sluiten bij de kandidaten die we willen. Een pr-man benader je anders dan een accountant. Die data delen we ook met onze opdrachtgevers. Daar willen we zo transparant mogelijk in zijn.”

Die aanpak lijkt te werken. ,,Tot nu toe is het altijd gelukt om de geschikte kandidaat te vinden. Bedrijven weten dat ook. Veel komen bij ons, als een concurrent er niet uit komt. ”

Effectus-HR, opgericht in 2014, werkt voor veel grote bedrijven in Friesland, zoals BRF en Koninklijke Smilde. De groei gaat harder dan verwacht. ,,We zijn al drie keer verhuisd binnen Crystalic. En binnenkort moeten we opnieuw naar een groter kantoor, omdat het niet meer past.”

Grotere recruiters kijken met een schuin oog naar hem. ,,Ik weet dat er interesse is”, zegt Te Velde. ,,Maar daar ga ik niet op in. Ik ben juist hiermee begonnen om de recruitmentwereld te veranderen.” Door de harde groei zoekt Te Velde nu ook zelf nieuwe mensen. Hij gaat daarbij precies zo te werk als hij voor zijn opdrachtgevers ook doet. ,,Het is verleidelijk om te zeggen: ‘We nemen Klaas aan, want die kennen we.’ Maar is Klaas ook echt de beste man voor de functie? Dat geldt voor onze klanten. Dat geldt ook voor ons.”

Bron: Leeuwarder Courant

Geplaatst op: 8 februari 2016

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.