Animo in Assen is van alle bakkies thuis

Animo in Assen is van alle bakkies thuis

Animo in Assen is van alle bakkies thuis

ASSEN – Ondernemingen blijven soms onder de radar van het grote publiek. Deze rubriek toont bedrijven waar noorderlingen mooie, opmerkelijke of onverwachte dingen maken.

door Jean Paul Taffijn

Koffie. Het is misschien wel de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde voor werknemers. Animo helpt werkgevers daar een handje bij. De onderneming in Assen maakt vooral koffie-apparaten voor bedrijven en instellingen. In alle soorten en maten. Voor een bakkie gemaakt met vers gemalen bonen, met instantkoffie, met filter en zelfs met percolatorsysteem.

Elk jaar verlaten zo’n 40.000 producten de fabriekshal. ,,Dat is alles bij elkaar opgeteld. Espressomachines, instant-koffieapparatuur, koffieapparatuur voor grote hoeveelheden, waterkokers, melkpakkenwarmers, waterkoelers, containers en serveerwagens. Driekwart gaat naar het buitenland, de rest is voor de binnenlandse markt’’, vertelt directeur Reinder Schortinghuis.

Op de reusachtige markt van koffiezetmachines en aanverwante producten is het Asser merk geen grote speler. Op de meer specifieke markt van apparaten voor het maken van grote hoeveelheden koffie wel. ,,Wij zitten denk ik wereldwijd in de top 3. Die grote potten koffie mogen niet meer van deze tijd lijken, de verkoop vertoont nog steeds groei. Voor grote congressen, vergaderingen en andere bijeenkomsten blijven ze ook nodig natuurlijk. In dat segment hebben wij ook onze wortels.’’

Wie de mooi vormgegeven espresso-koffieautomaten ziet, met hun glimmende kasten en kleurrijke ledverlichting, kan anders denken. ,,Deze richting zijn we een jaar of tien geleden pas ingeslagen. De ontwikkelingen op koffiegebied zijn razendsnel gegaan. Bij de mensen thuis, maar ook op bedrijven. Koffie-automaten met dranken van steeds betere kwaliteit werden in no time de norm in bedrijven. Het is heel goed dat wij daarin zijn meegegaan.’’

De ontwikkeling van de manier van koffie drinken heeft sowieso een evolutie op raketbrandstof ondergaan. Waar iedereen nog niet zo heel lang geleden thuis elke dag een pot koffie zette, staan huishoudens nu vol met machines voor pads, cups en hele bonen. ,,Dat is volgens mij begonnen met de Senseo. Mensen gingen opeens koffie per kop zetten. Vóór die tijd was de gootsteen eigenlijk de grootste koffiedrinker.’’

Die trend heeft zich in bedrijven voortgezet, waar koffie per bekertje uit de muur komt en waar de mogelijkheden om de drank naar eigen smaak aan te passen steeds groter worden. ,,Dat individualiseren is iets waar wij als bedrijf ook mee bezig zijn. Allereerst op bedrijfsniveau. Onze machines zijn in elke RAL kleur te krijgen. Bedrijfslogo’s kunnen er ook op, wat je wil.’’

Dat persoonlijke, dat flexibele en de toewijding van onze medewerkers zijn de kracht van Animo, zegt de directeur. ,,Maar ook de degelijkheid. Wij werken met rvs. Al sinds het begin in de jaren vijftig. Dat geldt voor al onze producten.Het voelt anders dan de automaten van plastic. Ik kreeg vorige week nog een telefoontje van mensen van een zalencentrum in Oosterhout. Dat zij nog steeds dagelijks koffie maken met een kannenapparaat van ons dat ze in 1965 hadden gekocht.’’

Dat Animo niet de goedkoopste automaten maakt, volgt daar logisch uit. (,,Maar ook zeker niet de duurste hoor.’’) Dan heb je wel een machine die lang meegaat, weinig onderhoud behoeft en gemakkelijk in het gebruik is. Dat zijn althans de waarden die Schortinghuis en de ongeveer 120 medewerkers van het bedrijf nastreven. ,,En gewoon mooie spullen maken.’’

Vestigingen zijn er in Beaune (Frankrijk), Brecht (België), Osnabrück (Duitsland) en Bangkok (Thailand). Assen is het hart van het bedrijf, waar honderd mensen werk hebben. Door de toenmalige subsidieregelingen werd de productie van de onderneming (van oorsprong een metaalbewerker) verkast van Amersfoort naar Drenthe. Sinds 1996 is Assen hoofdkantoor.

Platen roestvrij staal komen het pand binnen, blinkende technologie en robuuste apparatuur verlaten de fabriek aan de andere kant. Tussendoor wordt er geponst, gezet, gelaserd, geassembleerd, getest en ingepakt. ,,Van idee, via ontwikkeling, productie, marketing en in- en verkoop tot export onder één dak. Dat is ideaal.’’

Bron: Dagblad van het Noorden

Geplaatst op: 7 december 2015

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.