REDACTIE | Jean-Paul Taffijn
Iets tastbaars, een product. En iets met emotie. Die twee wensen stonden in het notitieboekje dat Halbe Boersma mee had tijdens zijn wereldreis 12 jaar geleden. Wensen waren het voor het geval hij een eigen onderneming zou beginnen. Zo geschiedde. En hoe.
KOLLUM – De drukke tijd staat voor de deur in het bedrijfspand in Kollum. De feestdagen zijn gekkenhuis voor CanvasCompany, Fotocadeau.nl, FotoOpHout.nl, FotoOpAluminium.nl, TuinposterOpMaat.nl. Dat zijn een paar van de bedrijven die er verenigd zijn onder de naam Fotocadeau.nl-groep. Maar Boersma en zijn twee compagnons hebben er nog meer.
Foto’s op iets anders drukken dan fotopapier, dat is wat de drie vooral doen. ,,We hebben 25 man vast personeel, maar ook 50 oproepkrachten, die in de avonduren aan de slag gaan in de drukhal. Printen, inpakken, alles. Die laatste weken voor kerst werken we allemaal mee om alles maar op tijd klaar te krijgen. Een fantastische tijd, vind ik.”
Twintig websites hebben ze. Sommige zelf begonnen, andere overgenomen. Wie iets wil met een foto ergens op, komt in Kollum uit. Dat is zo’n beetje de bedoeling. ,,Nou ja, je hebt natuurlijk altijd Hema en Kruidvat die ook in deze business zitten. En Albelli. Dus nee, de hele markt krijgen we nooit in handen. Hoeft ook helemaal niet. Wij doen het goed, hebben allemaal een mooi huis, een auto en gaan regelmatig op vakantie. En we groeien nog altijd. Wij willen gewoon zo veel mogelijk producten aanbieden. Dat doen we vooral op Fotocadeau.nl, hoewel de website nog niet volledig af is.”
Fotocadeau.nl was dit jaar finalist in de strijd om de beste onderneming van Friesland. Halbe Boersma won in 2006 al eens de Jonge Ondernemersprijs voor het Noorden (JOP). Das is niet gek voor een bedrijf dat in wezen op een kladblokje onder in een backpack begon. ,,Toen ik begon had ik 4000 euro spaargeld. Van een oud-collega leende ik 5000 en van mijn opa 10.000 euro. Had ik allemaal binnen een half jaar terugbetaald.”
De Fries kocht er een PC van en een printer. Het ene apparaat stond in de slaapkamer, het ander op de studeerkamer van het appartement in Amsterdam. ,,Zo ben ik wat gaan pielen. Met Adwords ook. Dat ging toen nog heel makkelijk en was niet duur. Dat heeft me echt vooruitgeholpen. Mijn eerste idee was om grote posters te gaan maken, maar een oud-collega zei dat ik iets met canvas moest gaan doen. Had ze gezien in een hip tijdschrift. Ik kende dat spul helemaal niet, maar toen ik het zag, wist ik dat ze gelijk had.”
Foto’s op canvas bleken een schot in de roos. In Amsterdam werd gedrukt, op de keukentafel van Boersma senior in Friesland werden de doeken op houten frames gespannen. ,,Zijn we speciaal voor naar een plaatselijke kunstenaar gegaan, om te leren hoe dat moet.”De producten werden vervolgens met de eigen bedrijfsbus in het land bezorgd.
Boersma bleek een ster in het omhoog krijgen van zijn aanbod in Google. Dat is een gave die hij voor al zijn andere websites ook inzette en wat niet zo lang geleden leidde tot een nieuwe tak aan zijn bedrijf: OpEinstein.nl. ,,Ik had al jaren een paar mensen in dienst die alleen maar bezig waren met de positie van onze sites in de Googleresultaten. Dat is een apart bedrijf geworden, dat ingehuurd kan worden. Relevante links maken en de goede woorden gebruiken. Daar gaat het eigenlijk om. Wij zijn zo beter vindbaar dan onze concurrenten, die een veel groter marketingbudget hebben.”
Allemaal gespecialiseerde sites voor verschillende producten Voor foto’s op canvas, op hout, op aluminium, op tuindoeken. Een paar jaar geeleden maakten Boersma en de zijnen er Fotocadeau.nl bij. ,,Wij deden al die cadeaudingetjes nog niet. Mokken, borden, van dat soort spul. Nu dus wel. Dat besteden we uit. Ik denk dat we op termijn alleen nog maar canvas bedrukken hier. Daar hebben we zo veel ervaring in, dat niemand het efficiënter kan.”
Als blijkt dat bepaalde producten op Fotocadeau als een trein gaan lopen, dan bouwt het bedrijf er een eigen website voor. ,,,Dan zijn we op verschillende manieren te vinden. Dat is het idee. Hoe meer websites, hoe beter. In feite bieden ze allemaal hetzelfde aan, maar ligt de nadruk verschillend. Op FotoOpHout.nl kun je ook foto’s op aluminium en canvas bestellen.”
Om dat proces gestroomlijnd te laten lopen, is intelligente IT nodig. Daar wordt hard aan gewerkt. ,,Waar we heen gaan is dat de voorkant steeds verschillend is, maar dat de achterkant gelijk is. Zo kunnen we heel snel nieuwe sites lanceren en overgenomen sites incorporeren.”
Prachtig, maar niet iets waarmee Boersma zich gaat bezig houden. ,,Dat gedoe met IT was vier jaar geleden de reden dat ik op het punt stond mijn bedrijf te verkopen. Ik had daar geen zin meer in, in dat het niet lukt, te lang duurt. Omdat webbouwers Marcel Hamstra en Sierk van Lingen in het bedrijf stapten, ben ik gebleven. Ik doe sindsdien wat ik écht leuk vind: marketing en inkoop.”
Dat voert het bedrijf nieuwe markten op. Boersma stort zich nu op de zakelijke markt. ,,Denk aan drukken op vlaggen, beurswanden, doeken en meer. Sign-gerelateerd noem ik dat.” Gelukkig blijven is Boersma’s belangrijkste doel. Zijn bedrijf zo groot mogelijk maken niet. ,,Hoewel: misschien houdt dat me wel gelukkig.”
De zakelijke markt dus. Waarom? ,,Omdat ik denk dat er veel potentie is en omdat ons bedrijf zo minder afhankelijk wordt van de consumentenmarkt. Daar komt veel meer sales bij kijken, dat is vrij nieuw voor ons, maar een mooie uitdaging. Het is een manier om sneller te kunnen groeien.”