BeterBio.nl kleurt donkergroen

BeterBio.nl kleurt donkergroen

BeterBio.nl kleurt donkergroen

REDACTIE | Jean-Paul Taffijn

Het is druk op de markt van maaltijdboxen. Hello Fresh, Picnic, Marley Spoon, Beebox, Streekbox. En daar zijn Albert Heijn en Jumbo ook nog eens bijgekomen, en een berg kleinere lokale spelers. BeterBio.nl moet dus een list verzinnen om voorop te blijven lopen. Dat heeft de online biosuper uit Leek eigenlijk al gedaan: profilering en innovatie.

LEEK – Biologischer zijn ze er niet. Duurzamer ook niet. Dat was al zo, dat is waaraan BeterBio.nl zijn bestaansrecht ontleent. De online bezorgsupermarkt gaat full throttle door met het inzetten op die waarden. En dat gaat heel ver, legt mede-eigenaar GeertJan Kemme uit. ,,Wij zijn groen, maar worden donkergroen.”

Het plastic dat nodig is om temperatuurverschillen van pallets vol groente en fruit in de bezorgbus tegen te gaan bijvoorbeeld. Het is Kemme een doorn in het oog. ,,Zonder dat plastic blijven de producten minder lang goed en loop je de kans dat er meer voedsel wordt weggegooid. Typisch zo’n afweging waar wij er veel van maken. Doordenken moet je dan. We zijn met een bedrijf uit Bolsward bezig om een isolatiehoes te ontwikkelen. Kost best veel geld, maar is herbruikbaar en dus duurzaam.”

Het slagveld om de maaltijdboxen hoeft BeterBio.nl niet te betreden. Elke week levert het bedrijf er een paar duizend af, maar in vergelijking met de grote concurrenten is dat niet veel. ,,Groot verschil is wel dat onze boxen puur biologisch zijn, dat is voor veel mensen doorslaggevend voor hun keuze. Aan het marketinggeweld van Hello Fresh en AH doen wij niet mee, wij investeren voornamelijk in onze service en het product zelf. Het verschil tussen klanten willen kopen en klanten willen houden.”

Niet dat BeterBio.nl niet wil groeien. Integendeel. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zich met behulp van franchisenemers als een olievlek over het land verspreid. Utrecht, Amsterdam, Apeldoorn, Nijmegen, Arnhem, Leeuwarden, Drachten, Heerenveen, Sneek, ’t Gooi, Amersfoort, Almere, Harderwijk. ,,Waar dit eindigt? Wij zeggen niet dat we zo snel mogelijk landelijke dekking willen of zo. Wij willen koploper zijn in innovatie en duurzaamheid. We stonden de laatste keer in de top 3 van duurzaamste bedrijven. We willen de beste zijn op dat vlak.”

Met bestelbussen op Groengas (,,Dat is als je alles meetelt milieuvriendelijker dan elektriciteit”) en een schijnbaar dwangmatig streven om alles in en rond het bedrijf zo groen mogelijk te doen, gaat dat vroeg of laat lukken. Alle ruim 2000 producten die BeterBio.nl aanbiedt hebben al het Biologisch keurmerk. Inmiddels heeft het bedrijf zelf dat ook.

Bio heeft de wind mee. De vleesschandalen van de afgelopen jaren hebben mensen bewuster gemaakt. De hele financiële crisis ook. Doorgaan met de wereldhandel zoals we dat nu doen, kan niet. We moeten keuzes maken. ,,Duurzaamheid is in feite geen keuze. Het is de enige manier. Dat zien steeds meer mensen in en daar hebben wij denk ik profijt van.”

Met het streven naar duurzaamheid zit het dus wel snor bij BeterBio. Maar hoe zit het met die innovatie? Daar komt het IT-verleden van Kemme van pas. Hij ontwierp al slimme apparaten voor de logistiek van al die producten die vanaf de velden van bioboeren in het land hun weg vinden naar de klanten. Honderden boeren met wie allemaal mooie plannen zijn gemaakt voor de bevoorrading van de biosuper.

De recepten. Dat is waarin BeterBio.nl de volgende slag gaat maken. ,,Wij willen hét platform worden dat lokale telers met foodbloggers en onze eigen maaltijden verbindt.” Zo’n beetje alle (niet-bio) maaltijdboxen op de markt zijn opgebouwd rond een setje ingrediënten. Dat krijg je, inclusief recept.

,,Kook lekker, kook niet standaard, zeg ik dan. Bij ons kun je uit veel meer recepten kiezen. Niet iedereen heeft dezelfde smaak. Klik er één aan en het systeem zoekt de producten er automatisch bij. Maar het houdt ook bij wat je hebt besteld. Vorige week rijst gekregen? Dan doen we er nu niet automatisch weer een heel pak bij. Want er is vast genoeg over. Dat scheelt veel verpakkingsmateriaal. Dat is wat ons anders maakt dan de grote leveranciers van maaltijdboxen. Daar zitten de eetlepels olie zelfs in een zakje. Dat doen wij dus niet.”

,,Wij kunnen dit, omdat wij naast onze boxen en pakketten ook een webwinkel met 2.000 producten voeren. Dat maakt de keuzevrijheid voor de klanten veel groter. En dat is iets dat de gevestigde maaltijdboxleveranciers echt niet zo maar kunnen volgen.”

Bekijk ook het interview wat N Channel met GeertJan Kemme hield.

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 13 november 2015

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *